چطور گل های کنار پنجره ای پرورش دهیم؟
2016-02-08
فروش معدن
2016-02-08

فروش معدن بنتونیت در سرخس

فروش معدن بنتونیت در سرخس

فروش معدن

کد ملک: (۱۵)

فروش فوری معدن بنتونیت در سرخس
مساحت ۷٫۱۴ کیلومتر مربع
فروش فوری زیر قیمت
۲۰۰ م نقد الباقی معاوضه با ملک مشهد یا خودرو

معدن بکره
هنوز تجهیز نشده (طرف سرمایه نداشته)
جذب اب ۶۰۰
پروانه بهره برداری
وپروانه اکتشاف دارد
۸کیلومتر دامنه داره
به اسفالت نزدیکه

prod_108_12513674788

بنتونیت چیست؟

واژه بنتونیت را نخستین بار در سال ١٨٩٨ دانشمندی به نام نایت، به کار برده است. این واژه از اصطلاح محلی به نام شیل های بنتون واقع در ایالات وایومینگ آمریکا گرفته شده است. استفاده از بنتونیت به زمان های ما قبل تاریخ بر می گردد. این کانی ها دارای اثرات شفا بخش در برخی بیماری های گوارشی و زخم ها بوده است. همچنین قابلیت جذب فلزات سنگین، باکتری ها و مواد ضد تغذیه ای را دارا می باشد.

ايرانيان از قديم بنتونيت را با عناوين خاك رنگبر، گل سرشو، خاك شيره و رس صابوني مي شناختند و با بعضي خواص آن از جمله، شستشوي لباس و به عنوان ماده تميز کننده آشنا بودند. ابن سينا نیز از اين ماده معدني به عنوان ماده اي زود شكن یاد کرده كه در آب به خوبي حل مي شود. در گذشته در بعضي نقاط ايران از اين ماده، استفاده خوراكي مي كردند كه اين امر هنوز هم در بعضي از روستاها به صورت خيلي نادر مرسوم است . از ديدگاه پزشكي اين افراد به جهت كمبود كلسيم عادت به گل خواري دارند. در فرهنگ غرب آن را به نام هاي رس صابوني و تيلوريت و بالاخره بنتونيت مي شناسند.

تعریف بنتونیت:

بنتونیت ماده ای است معدنی از دسته رس ها یا شبه رس ها و از کانی های متورم شونده تشکیل شده است، که عموما حاوی مونتموریلونیت و به مقدار کم بیدلیت هستند. به همین دلیل، منظور از بنتونیت، رسی است که ۸۵-۹۰ درصد کانی مونتموریلونیت داشته باشد (کریم پور، ١٣٧٨).

نام مونتموریلونیت نیز از نام محلی در جنوب فرانسه به نام مونتموریلون گرفته شده که دارای منابع بسیار زیادی بنتونیت است (کریم پور، ١٣٧٨).

ساختمان بنتونیت:

بنتونیت یک فیلوسیلیکات آلومینیوم دار با فرمول زیر می باشد :

Na,Ca)0.33 (Al,Mg)2Si 4O10 (OH)2. nH2o)

که اساسا از مونتموریلونیت یا کانی های گروه اسمکتیت تشکیل شده است. کانی های گروه اسمکتیت شامل سری های دی اکتاهدرال و تری اکتاهدرال است. کانی های سری دی اکتاهدرال عبارتند از : مونتموریلونیت، بیدلیت و نانترونیت. انواع تری اکتاهدرال شامل کانی های هکتوریت و ساپونیت است.

از خواص مهم كاني هاي خانواده اسمكتيت ، جانشيني يوني، خاصيت شكل پذيري ، انبساط و انقباض يوني آن ها را مي توان نام برد. بر اثر هوازدگي در آب و هواي خشک اسمکتيت تشکيل مي شود. در محيط هاي رسوبي رودخانه اي و درياچه اي غالباً کائولينيت پايدار است ، در صورتي که در محيط هاي دريايي کائولينيت و اسمکتيت گاهي به ايليت تبديل مي شوند .

اسمکتيت از ترياس تا عهد حاضر يافت مي شود و با افزايش عمق ابتدا به رس های بین لایه ای و سپس می تواند به ایلیت تبدیل شود.

اسمکتیت ها یکی از انواع خاک های رسی١:٢ هستند که به طور گسترده ای برای اهداف جذبی استفاده شده اند. (منظور از خاک های رسی١:٢، یک لایه آلومینیوم و دو لایه سیلیس می باشد).

مشخصات شيميايي بنتونيت:

بنتونيت در خانواده سيليکات هاي صفحه اي و گروه اسمكتيت بوده و از نظر ساختماني داراي ساختمان سه لايه اي هستند که يك لايه آلومينيوم هشت وجهي بين دو لايه سيليس چهار وجهي قرار مي گيرد. صفحات چهاروجهي از SiO4 تشکيل شده است و هر چهاروجهي آن توسط ۳ اتم اکسيژن با چهار وجهي هاي مجاور خود پيوند مي يابد. بنتونيت حاوي هيدروکسيل (OH) اند که در مرکز حلقه شش تايي قرار مي گيرند .صفحات چهار وجهي توسط صفحات هشت وجهي به يکديگر متصل مي شوند . صفحات هشت وجهي از کاتيون هاي دو و سه ظرفيتي تشکيل شده اند . نحوه قرار گرفتن صفحات چهار وجهي و هشت وجهي به حالت T-O-T است . فاصله بنيادي در اين گروه ۱۴ آنگستروم است ولي بعلت توانايي جذب مولكول هاي آب توسط اسمكتيت اين فاصله مي‌تواند از ۶/۹ تا ۴/۲۱ آنگستروم تغيير كند.

بنتونيت عمدتاً بر دو نوع است:

بنتونيت هاي متورم Swelling bentonite يا بنتونيت هاي سديم دار.

بنتونيت هاي غيرمتورم Non-swelling bentonite يا بنتونيت هاي کلسيم دار.

خواص كانيهاي خانواده اسمكتيت به ترکيب شيميايي و ساختمان آنها بستگي دارد . در كاني بنتونيت سديم دار ميزان جذب يوني ، شكل پذيري ، انبساط و انقباض از نوع کلسيم دار آن بيشتر است . ابعاد شبکه بنتونيت سديم و کلسيم دار از ۶/۹ آنگستروم در حالت معمولي به ۲۰ آنگستروم در صورتي که رطوبت محيط صد درصد باشد ، افزايش خواهد يافت.

بنتونيت هاي متورم يا بنتونيت هاي سديم دار مي توانند چندين برابر حجم معمولي خود آب جذب کند و منبسط شود ، به طوري که حالت ژله اي ، پلاستيکي و چسبندگي به خود بگيرد . اين نوع بنتونيت معمولاً در سيالات حفاري و دوغاب ( گل آب ) ديواره ها استفاده مي شود.

انواع بنتونيت ها از ديدگاه صنعتي:

بنتونيت هاي سديم دار

بنتونيت هاي جانشيني توسط سديم

بنتونيت هاي کلسيم دار

بنتونيت هاي ارگانوفيل

بنتونيت هاي فعال شده توسط اسيد

كاربردهاي عمومی بنتونيت:

بنتونيت به دليل داشتن خواص نرم بودن، تورم پذيري، قابليت نسبتا خوب در مخلوط شدن با آب، خميري شدن، پلاستيك بودن، چسبندگي، جاذب بودن و غيره مصارف پرشماري دارد كه از آن جمله مي توان به توليد گل حفاري، تهيه ي ماسه ي ريخته گري، عامل جلوگيري كننده از نشت آب در سدها و كانال هاي آبرساني، عامل شفاف كننده ي مايعات مثل آبميوه ها و شراب، زلال كننده ي آب و صاف كننده ي مايعاتي نظير پارافين، گندوله كردن مواد معدني مثل سنگ آهن، پلت كردن خوراک دام، عامل ناقل در رنگ ها و ساير مواد اسپري شدني، تهيه ي سموم گياهي و حيواني، پركننده در صنايعي مثل كاغذسازي، توليد پاك كننده ها و شوينده ها و تهيه ي انواع سراميك و رنگ بري و تصفيه انواع روغن ها اشاره كرد.

هر نوع بنتونيت معمولا در يك سري از فعاليت هاي فوق كاربرد پيدا مي كند. مثلا بنتونيت كلسيم دار در ماسه ي ريخته گري، به عنوان جذب كننده روغن و گريس، فيلتر كردن و تصفيه كردن و تهيه ي خوراک دام و طیور به كار مي رود. بنتونيت سديم دار عموما در گل هاي حفاري، گندوله سازي، نيازهاي مهندسي و تهيه ي خوراک دام و طیور به كار گرفته مي شود و بنتونيت هايي كه با اسيد فعال شده اند در تهيه ي خاك مخصوص فضولات حيواني، جاذب گريس و روغن و نظاير آن كاربرد دارد.

سرخس یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. این شهر مرکز شهرستان سرخس است.





 

معدن چیست؟

جمع شدگی بیش از حد معمول یک کانی دریک سنگ را معدن گویند. معدن بصورت رگه، توده، دایک، لایه و طبقه در داخل سنگها رخنمون پیدا می کند.
مَعدَن‌کاری یا کـان‌گری به عمل استخراج کانی‌های ویا دیگر مواد ارزشمند از زمین و معمولاً از معادن گفته می‌شود.
(Ore Deposits) کانسار معدنی
مجموعه ای از کانیهای معدنی و سنگ باطله که مستلزم عملیات اکتشافی(جهت بهره برداری)است، کانسار می گویند
موادی که از این کانسارها به‌دست می‌آید شامل فلزهای پایه، فلزهای قیمتی، آهن، اورانیوم، زغال‌سنگ، الماس، آهک، نمک، پوتاس و موادی از این دست می‌شود. هر گونه موادی که نمی‌توان آن را از راه کشاورزی یا ساخت مصنوعی در آزمایشگاه و کارخانه به‌دست آورد معمولاً از راه معدن‌کاری به‌دست می‌آید.
تعریف معدن
«معدن» یا «کانسار اقتصادی» یا به صورت خلاصه «کانسار» به جای انباشت طبیعی فلز یا سنگ‌های گوناگون که ارزش اقتصادی داشته باشد می‌گویند. معادن به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:
•    ۱. معادن سطح الارضی
•    ۲. معادن زیرزمینی یا تحت الارضی
هر کدام از دسته‌های بالا دارای زیر مجموعه‌های مختلفی هستند که با توجه به نوع ماده معدنی و شکل کانسار دسته بندی می‌شوند. یک نوع از دسته بندی معادن شامل نوع ماده معدنی می‌شود که به دو دستهٔ زغالی و غیر زغالی تقسیم می‌شود.معدن محلی است که در آن انواع فلزات و سنگهای با ارزش اقتصادی انباشته شده، گفته می شود. معدن‌کاری یا کـان‌گری به عمل استخراج کانی‌های ارزشمند یا دیگر مواد از زمین و معمولاً از معادن گفته می‌شود.
موادی که از این کانسارها به‌دست می‌آید شامل فلزهای پایه، فلزهای قیمتی، آهن، اورانیوم، زغال‌سنگ، الماس، آهک، نمک، پوتاس و موادی از این دست می‌شود. هر گونه موادی که نمی‌توان آن را از راه کشاورزی یا ساخت مصنوعی در آزمایشگاه و کارخانه به‌دست آورد معمولاً از راه معدن‌کاری به‌دست می‌آید.  استخراج معادن با توجه به فاکتورهای بسیاری نظیر شرایط اقتصادی و فنی و قابلیت دسترسی به کانسار و… به دو صورت کلی روباز و زیرزمینی انجام میگیرد.چرا فعالیتهای معدنی؟
معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع می‎باشند و در خود کفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور، نقش تعیین کنندهای دارند. اساسی‏ترین محور در بخش معدن، سرمایه گذاری و تامین زیرساخت‏های مورد نیاز تولید است که از ضرورتهای افزایش تولید ملی نیز بشمار میرود. لذا توسعه فعالیت های اکتشافی در فعالیتهای معدنی بعنوان یک امر اجتناب ناپذیراست.
در شرایط حال حاضر اقتصادی و تحمیل تحریم های گسترده علیه ملت ایران، یکی از مهمترین فرصت‏های موجود برای عبور از این شرایط، توجه و برنامه ریزی در بخش معدن و پتانسیل های بالقوه در داخل کشور است که از این طریق می‏توان با خلق مزیت رقابتی، تهدیدات را به فرصت تبدیل نمود.
یکی از مهمترین و اساسی ترین پایه‏های اقتصاد هر کشور را منابع معدنی آن کشور تشکیل می‏دهند. نقش معادن در رشد اقتصادی بسیار جدی و راهبردی است و بهره برداری از معادن کشور یک ضرورت انکارناپذیر در توسعه اقتصادی محسوب می شود.
باید به این نکته اذعان کرد که سهم معدن در اقتصاد ایران بطور غیر مستقیم بسیار بیشتر از تجارت و حتی صنعت است. بطوری‏که حجم عظیم اقدامات معدنی سبب رونق حمل و نقل و ترانزیت می‏شود، و از طرف دیگر اشتغال در معادن پایدارتر و با توجه به پراکندگی آن در سراسر کشور، رشد اشتغال در مناطق محروم را نیز فراهم می‏سازد.
اما نکته قابل تامل، تاثیر معدن بر صنعت است، اگر صنعت فولاد، سیمان، صنعت سنگ، کارخانه‏های سرب و روی و نظایر آن در کشور، سود آورند به دلیل وجود فعالیت‏های متعدد معادن در ایران به عنوان تامین کننده اصلی ماده اولیه آن است. در غیر این صورت صنایع معدنی پا نمی‏گرفت. در روی دیگر سکه این صنایع معدنی قدرتمند هستند که باعث ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن می شود. لهذا، معدن پتانسیل و ارزش افزوده آشکار و نهانی دارد که نباید از آن غافل ماند.
در سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی، نگاه ویژه‏ای به این بخش صورت گرفته و بر اساس چشم‏انداز، لازم است که ارزش افزوده بخش معدن و فعالیت‏های معدنی از ۶ هزار میلیارد ریال به ۶۰ هزار میلیارد یعنی ۱۰ برابر سال ابتدای برنامه، ارتقا یابد.
شرکت معادن قدس رضوی نیز به عنوان یک واحد فعال در بخشی از زمینه معدن (سنگ تزئینی) استراتژی خود را جهت همراهی با حرکت رو به رشد معدن در کشور تدوین کرده و در این راه حرکت خواهد کرد.

تاریخچه
بهره برداری وکشف معادن و ذوب سنگ معدنها و استخراج فلزات از آنها به دوران باستان برمی گردد در مورد مس بعضی از باستان شناسان معتقدند که اولین بار مس در ایران شناخته و مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه هایی ازسنگ معدن یافت شده در تل ابلیس در کرمان در حدود ۶۰۰۰ سال قدمت دارند. کهن ترین منطقه ای که آثار ذوب مس در آنجا به دست آمده در سیلک کاشان است. که قدیمی تر از تل ابلیس کرمان است.
سرزمین ما ایران به لحاظ داشتن پوسته ای ناهمگن وتاثیر حوادث مختلف زمین شناسی در شکل گیری آن، از نظر مواد معدنی، سرشار است چرا که تقریبا از تمامی مواد معدنی دنیا برخوردار است.

معادن موجود در ایران
اکتشاف معدن ایران به طریق علمى از ۱۳۱۸ هجری شمسی آغاز گردید. و در آن سال در اداره ى کل معادن وقت یک واحد زمین شناسى و اکتشافى دایر شد. در ۱۳۷۵ شمسی در سطح کل کشور ۱٫۲۵۷ تعاونى معدن به ثبت رسیده بود که از میان آنها ۷۳۰ واحد با سرمایه ى ۱۹٫۹۵۷ میلیون ریال فعال بودند.
ایران، دومین ذخایر نفتی جهان، یازده در صد ذخایر ثابت شده نفتی زمین معادل ۱۳۰ میلیارد بشکه، و نیز دومین ذخایر گازی جهان، هجده در صد ذخایر ثابت شده گاز طبیعی، معادل ۲۶ تریلیون متر مکعب را در اختیار خود دارد. دیگر معادن مهم کشور عبارت اند از: معادن ذغال سنگ، نیکل، کبالت، نقره، گوگود، و اورانیوم.

۱- زغال سنگ
معادن ذغال سنگ شمال ایران از آذربایجان تا خراسان گسترده است مرغوبترین جنس ذغال سنگ منطقه ى البرز از معادن زیراب به دست مى آید که به کارخانجات ذوب آهن اصفهان حمل مى شود و بقیه در کارخانجات نساجى مازندران (قائم شهر و بهشهر) یا در واحدهاى صنعتى اطراف تهران و کرج استفاده مىشود. از جمله معادن دیگر منطقه ى البرز مى توان از شمشک،گاجره، نساء، لالون، گرمابدر، الیکا و گلندرود نام برد. ذخیره ى قطعى ذغال سنگ کشور را در حدود  ۲۸۲۹۳۹۰۰۰ تن برآورد کرده اند. در ۱۳۷۶شمسی جمعاً ۱٫۰۲۴٫۰۰۰ تن ذغال سنگ از معادن کشور استخراج شده است.
آهن۲-
سنگ آهن در بسیارى از نقاط کشور از جمله در بافق، سمنان، شمس آباد (اراک)، زنجان و محلات و آذربایجان تاکنون شناسایى شده، و در حال بهرهبردارى است. سنگ آهن در ایران عمدتاً از نوع مانیتیت، هماتیت و یا لیموتیت است. اندکى ترکیبات سولفوربا ذخایر آهن همراه است. وآهن درجه ى خلوص بالایى(۶۰٪) دارد.
ذخایر احتمالى آهن ایران را ۷/۱ میلیارد تن و ذخایر قطعى آن را بیش از ۵۰۰ میلیون تن برآورد کرده اند. در ۱۳۷۶ شمسی از معادن کشور بالغ بر ۵٫۶۳۲٫۰۰۰ تن آهن استخراج شده است.
۳-مس
استخراج مس در ایران سابقه اى کهن دارد و معادن آن در سراسر فلات ایران پراکنده است. میزان ذخایر مس ایران را تا صدها میلیون تن برآورد کرده اند مهمترین معادن فعال آن در سرچشمه است.  نواحى انارک (یزد)، زنجان (بایچه باغ)، آذربایجان (سونگون،مزرعه) وجود دارد. در ۱۳۷۶ شمسی جمعاً ۳۷۲ هزار تن سنگ مس در ایران استخراج شده است.
۴-سرب و روى
ذخایر معادن سرب و روى کشور را بیش از ۳۰ میلیون تن برآورد کرده اند که بیشتر آن در حواشى کویر لوت و ایران مرکزى (حوالى انارک، یزد، اصفهان) او نواحى پیرامونى البرز قرار دارد.
۵-فلزات قیمتى
بر اساس اکتشافات انجام شده در اطراف محلات، رگه هایى از طلا کشف شده که مقدار آن قابل توجه است. معدن دیگرى نیز میان دلیجان و میمه شناسایى شده که به علت کمى عیار استخراج آن مقرون به صرفه نیست. در اصفهان نیز در چندین نقطه از جمله در موته معدن طلا کشف شده است. در ایران نشانه هایى که دال بر وجود معادن نقره باشد، به دست نیامده است، ولى چون این فلز غالباً همراه سرب و نیکل و مس به دست مى آید، احتمال وجود آن در کانالهاى نواحى بیرجند و بلوچستان بسیار است. ذخایر طلا در منطقه زرشوران تکاب شناسایی شده است..
مواد معدنى غیر فلزى-۶
از جمله ذخایر معدنى فراوان و پربه اى ایران انواع سنگهاى ساختمانى (به صورت سنگ لاشه، تزیینى و یا سنگ آهک و گچ) و خاکهاى معدنى، و همچنین نمک را مىتوان نام برد
نمک
نمک که در حواشى کویرهاى مرکزى به مقادیر بسیار به دست مى آید و بزرگترین معادن آن در جزایر خلیج فارس و مخصوصاً در جزیره ى قشم (دره ى نمکدان) وجود دارد که ذخایر آن را ۳۰۰ میلیون تن برآورد کرده اند.
خاک سرخ
این خاک در بیشتر نقاط ایران به دست مى آید و مهمترین معادن آن یکى در جزیره ى هرمز در استان هرمزگان و دیگرى در ۳۰ کیلومترى غرب بجستان از استان خراسان مشاهده مى شود. خاک سرخ یکى از اقلام صادراتى کشور است
خاک نسوز
این خاک در نواحى خراسان، سمنان، اصفهان، فارس و آذربایجان غربى به دست مى آید. ذخیره ى احتمالى آن را تنها ناحیه ى سمنان ۱٫۰۶۰٫۰۰۰ تن تخمین زده اند و ذخایر احتمالى ناحیه ى اصفهان نیز در سمیرم ۴٫۶۰۰٫۰۰۰ و در دویلان ۸٫۰۰۰٫۰۰۰ تن برآورد شده است.
فیروزه
از جمله محصولات معدنى مشهور ایران فیروزه است که بیشتر آن در نیشابور به دست مى آید و ذخایر آن را از ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار تن برآورد کرده اند. این سنگ قیمتى در باغون از نواحى شاهرود نیز استخراج مىشود.
ایران از نظر مواد معدنى غیر فلزى بسیار غنى است و بجز آنچه نام برده شد، معادن فراوانى از سیلیس، دولومیت، فلدسپات، بنتونیت، تالک، زاج، فلئورین، تراورتن، مرمر و انواع مختلف سنگهاى ساختمانى و تزیینى در بیشتر استانهاى کشور وجود دارد. ایران سومین تولید کننده ى بزرگ گچ در جهان است و تولید آن سالانه حدود ۵ میلیون تن است.



معدن

معدن مس مربوط به عصر مس‌سنگی[۱]در دره تیمنا، صحرای نگب، اسرائیل.

مَعدَن‌کاری یا کـان‌گری به عمل استخراج کانی‌های ارزشمند یا دیگر مواد از زمین و معمولاً از معادن گفته می‌شود.

موادی که از این کانسارها به‌دست می‌آید شامل فلزهای پایه، فلزهای قیمتی، آهن، اورانیوم، زغال‌سنگ، الماس، آهک، نمک، پوتاس و موادی از این دست می‌شود. هر گونه موادی که نمی‌توان آن را از راه کشاورزی یا ساخت مصنوعی در آزمایشگاه و کارخانه به‌دست آورد معمولاً از راه معدن‌کاری به‌دست می‌آید.برای استخراج ماده مورد نیاز از معادن، باید از دستگاه هایی از جمله سنگ شکن استفاده نمود.از جمله بزرگترین سازندگان سنگ شکن در ایران میتوان به گروه صنعتی تکنوکراشر اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید