پیمانکار آسفالت شمال
پیمانکار آسفالت شهسوار
2016-10-03
بازرگانی فروش کاشی و سرامیک
2016-10-15

آجر نما سنتی

آجر نما سنتی

آجر نما سنتی (دست ساز) | فروش آجر نما سنتی | آجر نما سنتی | نمایندگی فروش آجر نما سنتی | فروش و نصب آجر نما سنتی | فروش و نصب آجر نما سنتی یا اجر دست ساز در مازندران شهرهای امل-نور-بابل-بابلسر-فریدونکنار-سرخرود-محمودآباد-نور و رویان-نوشهرو چالوس


گروه فنی مهندسی زاو نماینده تولید کننده اجر سنتی یا اجر دست ساز در مازندران

گروه فنی مهندسی ویلا تک فروش و اجرای آجر سنتی در سطح استان مازندران را برعده دارد لفت جهت سفارش

۰۹۱۲۴۰۱۴۶۱۶ هوژبری

آدرس دفتر مازندران محموداباد سرخرود

تلفن دفتر:



آجر و کاربرد آن در معماری و طراحی داخلی ساختمان

مواد و مصالح: شاید هیچ متریالی مثل آجر نتواند زمین و رنگ و بوی خاک را برای ما زنده و حاضر سازد. آجر تنها مصالحی است که در هر گوشه ی معماری سنتی ما دیده می شود و در هر مکان به فراخور موقعیت و کاربری، شکلی نو به خود گرفته است. حضور گرم آجر در معماری و طراحی داخلی نه تنها رنگ نباخته است، بلکه در شکل و قالب های متنوع تری رخ نمایی می کند. به پاس داشت این مصالح باستانی که همواره برای ما یادآور خاک و طبیعت بوده است، ویلا تک امروز می خواهد شما را اندکی بیشتر با آجر و قابلیت هایش آشنا کند. در کنار ما باشید تا این یگانه همنشین همیشگی خانه های ایرانی را بیشتر بشناسیم…

تبلیغات
چوب در نمای ساختمان مدرن ایرانی
معجزه دکوراسیون لوکس در منزل!

شانه‌ات را دیر آوردی سرم را باد برد
خشت خشت و آجر آجر پیکرم را باد برد

من بلوطی پیر بودم پای یک کوه بلند
نیمم آتش سوخت، نیم دیگرم را باد برد

آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده است و قدیمی ترین مصالح ساخته ی دست بشر به شمار می آید. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. آجرهای رسی اولین و فراوان ترین آنها می باشد و قدمتی چند هزار ساله دارد.
نمونه های زیبا و با عظمت کاربرد آجر در معماری ایران باستان نماینده ی پیشرفت درخشان ایرانیان در تولید و مهندسی کاربرد این مصالح است. در این میان می توان از زیگورات چغازنبیل، ایوان مدائن، مسجد جامع اصفهان و یزد و رباط شرف (موزه ی آجر کاری ایران) نام برد.

ابعاد آجر به گونه ای است که به راحتی در یکدیگر قفل و بست شده، این خاصیت کیفیت های مهندسی بیشماری از جمله در محل اتصال دو دیوار به یکدیگر به وجود می آورد. این ویژگی ها باعث شده که این مصالح به منظور اجرای دهانه های وسیع به صورت قوس، طاق و گنبد که از زمان قبل از ساسانیان در ایران رواج داشته است، کارایی منحصر به فردی داشته باشد.
همانطور که ذکر شد آجر امروزه نیز محبوبیت خود را از دست نداده است، مثلا در پروژه ی خانه قانعی در اصفهان، بازسازی امروزی به سبک ایرانی که چیدانه قبلا به ان پرداخته است، شما می بینید که آجر چه زیبا در هر گوشه ی آن جلوه گری می کند.

استودیو معماری …

خواص آجر باعث شده که به عنوان مصالح پر کننده ی دیوار، سقف و … پرمصرف ترین مصالح باشد. زیبایی آجر و الگوی حاصل از آجر چینی باعث شده است که به صورت نما در داخل و خارج بنا مورد استفاده قرار گیرد و هویت خاصی به ساختمان ببخشد.

انواع آجر

آجر فشاری

این نوع آجر معمولا در سفت کاری و زیرکاری ساختمان به کار می رود و به روش دستی تهیه می شود (آجر گری). این نوع آجر برای کلیه کارهای ساختمانی مانند گره‌چینی، طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب است.

مطلب پیشنهادی: خودنمایی گره چینی ایرانی در دکوراسیون خانه های امروزی

آجر سفالی

این دسته از آجرها از نظر ساخت، شکل، رنگ و مشخصات فنی در نهایت دقت تهیه می شوند و بسته به شکل آنها در نقاط مختلف ساختمان استفاده می شوند. به علت جذب کم آب در آجرهای سفالی، به منظور چسبندگی مناسب با ملات، انواع سوراخ دار آنها را مورد استفاده قرار می دهند. از دیگر خواص آنها سبکی است که باعث بالا رفتن سرعت اجرا می شود.

آجر قزاقی

درباره ی نام آن گفته شده است که روسها پیش از جنگ جهانی اول در ایران قزاقخانه ها را با این نوع آجر می ساختند. رنگ این آجر معمولا سفید است و در نماسازی کاربرد دارد.

پیشنهاد می کنم این پروژه ی زیبای اهالی فن ویلا تک را ببینید و لذت ببرید:

آجر های قدیمی

این نوع آجرها در قطعات بزرگ تولید می شده اند و علی رغم تهیه به روش دستی از کیفیت مناسبی برخوردار بوده اند.

آجر نظامی: به اندازه ی چهار آجر معمولی ۵*۵۰*۵۰ در کف سالن های سرباز خانه ها در گذشته استفاده می شده است.
آجر ختایی: با ابعاد ۵*۲۵*۲۵ در ساختمان های قدیمی در فرش کف حیاط و …
آجر تخت (چهارگوش ایرانی): بزرگتر از آجر نظامی است که بطور عمده برای فرش کردن کف بکار برده شده است.
آجر شکری: یا آب انباری که در برابر رطوبت مقاوم است و در کار چیدن منبع آب انبار از آن استفاده می‌کردند.

آجر لعابی

آجر لعابی و هنر لعاب کاری از دیرباز در معماری ایرانی متداول بوده است. از مزایای لعاب افزایش مقاومت در برابر عوامل فرسایشی و هوازدگی است، بافت صاف وصیقلی آن مانع از نفوذ آب به درون آجر میشود و در برابر عوامل شیمیایی پایدارتر می شود.

زمان لعاب کاری آجرها معمولا در انتهای مرحله ی خشک کردن می باشد و بدین صورت است که پوششی از یک ترکیب مواد معدنی روی یک یا چند سطح آجر پاشیده می شود. لعاب حل می شود و در یک دمای مشخص در آجر نفوذ می کند. پس از پختن، حاصل کار یک پوشش صیقلی است. انتخاب مواد اولیه در تولید آجر لعاب دار اهمیت زیادی دارد. درصورت عدم انتخاب مناسب اگر ضریب انبساط و انقباض آن با آجر متفاوت باشد به سرعت ترک بر می دارد.

مطلب پیشنهادی: دیوار آجری ارزان ، تحولی در دکوراسیون داخلی

آجر نسوز

مواد اولیه و روند تولید آجر نسوز برحسب محل مصرف، حرارت کوره، محیط شیمیایی، فشار، سایش و تغییرات درجه دما متغیر است و با حداقل مواد گداز آور تهیه می شود. در واقع از انواع خاک های نسوز تهیه می‌شود.

مواد نسوز و دیرگداز
به مواد معمولا سرامیکی و غیر فلزی گفته می شود که می توانند در درجه حرارت های بالا پایدار باشند. مواد نسوز باید قابلیت حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مورد نظر را در درجه حرارت های بالا و شرایط محیط عمل داشته باشند.

برای دیدن شرکت های تولید کننده ی آجر نسوز می توانید به بخش سفال و آجر در اهالی فن ویلا تک سری بزنید.

آجر نسوز نما فقط برای نمای خارجی ساختمان نیست، بلکه در فضاهای داخلی و مرطوب مانند حمام و آشپزخانه و حتی کف نیز قابل استفاده است.

آجر سیمانی

از سیمان، شن و ماسه و در اشکال و اندازه های متفاوت ساخته می شود.

آجر ماسه آهکی

پایه ی مواد تشکیل دهنده ی آنها از سیلیکات کلسیم است، ساخته شده از ترکیب آهک و ماسه سیلیسی است و در شرایط فشار و بخار شکل می گیرند. این آجرها نباید در محیط های اسیدی یا نمک های قوی قرار بگیرند. در هنگام خشک شدن منقبض می شوند و به علت جذب آب بیشتر نسبت به سایر آجرها در پی سازی و کرسی چینی توصیه نمی شود.

کاربرد آجر در معماری داخلی

آجر یکی از مصالحی است که استفاده از آن، حسی طبیعی را در فضای داخلی ایجاد می کند. آجر به دلیل رنگ متنوع اش از قرمز تیره تا زرد کم رنگ، می تواند نماهای متفاوت با حس های متفاوت را در طراحی داخلی ایجاد کند.

تصویری که می بینید متعلق به پروژه ی خانه حقیقی در خیابان دولت تهران کاری از استودیو معماری بوژگاناست.

کاربرد آجر با طیف رنگی قرمز، می تواند حس گرما بخشی را در فضای داخل تقویت کند و در مناطق همیشه سرد می تواند انتخاب مناسبی برای پوشش دیوار باشد.

برخلاف بسیاری از مصالح که نیاز به روکش خارجی یا یک لایه از اندود برای نمای نهایی خود دارند، آجر یکی از مصالحی است که می تواند دست نخورده و بدون هیچ پوشش نهایی، در فضای داخلی استفاده شود. شما پیش از این در چیدانه اندر مزایای پاره آجرهای ارزان خوانده اید.

امروزه در طراحی و یا بازسازی فضاهای داخلی چهره ی آجرهای آسیب دیده یا رنگ می شود و یا همان طور دست نخورده باقی می ماند.

برای تاکید کردن بر یک دیوار و یا ایجاد یک نقطه ی کانونی می توان از پوشش آجر استفاده نمود. مهندس رضا نجفیان نیز در پروژه ی خانه افشاریان ، شاه نشین کرمانشاه با استفاده از آجر نقطه ای کانونی ایجاد کرده است.

با استفاده از آجر در یک فضای بسیار مدرن می توانیم یک حس نوستالژیک و یا روستیک را به فضا وارد کنیم.

اگر در حال ساخت خانه، ویلا یا تغییر دکوراسیون داخلی منزل تان هستید، آجر یکی از بهترین گزینه ها برای متفاوت و جذاب کردن معماری و دکوراسیون خانه ی شما است. اهالی فن چیدانه در بخش سفال و آجر با ارائه ی نمونه های با کیفیت و مرغوب در کنار شما خواهند بود. ضمنا می توانید سوالات دکوراسیونی خود را در بخشمشاوره دکوراسیون با دیگر مخاطبان چیدانه مطرح کنید.



آجر نما قزاقی نماي سنتی .

نمای سنتی امروزه طرفداران فراواني دارد و بسياري از سازندگان ، نمای ساختمان خود را با انواع آجرهاي قزاقی سنتی مزين مي كنند كه جلوه بسيار نابي به سازه مي دهد که به اصطلاح بسيار زنده مي باشد.

آجر قزاقی در سه سايز پلاك ، نيمه و كامل توليد ميشود و در زير بصورت كلي رنگها و محصولات را توضيح مي دهيم :

رنگهای آجر قزاقی : زرد . خاكی . پيازی . حنائی . ابلق . قرمز . قرمز اخرائی

آجر ختائی ۲۰*۲۰ . ساده . طرحدار و ۱۰*۱۰

آجر سرستون . دور ستون .

آجر قزاقی نمای آجر ۲۰*۵/۵

ضخامت آجر پلاك ۳/۵ سانت نيمه ۵/۵ سانت كامل ۱۰ سانت

آجر نما قزاقی سنتی

آجر نما قزاقی سنتی بصورت كاملا دستي توليد مي شود و در رنگهاي زرد. خاكي . پوست پيازي . حنائي. آتيشي.ابلق . قرمز اخرائي موجود ميباشد و در نماي آجر ۵/۵*۲۰ و ضخامت آجر ها ۳/۵ سانت آجر پلاك – ۵/۵سانت آجر نيمه- ۱۰ سانت آجر كامل ناميده مي شود و اين مجموعه آماده همكاري با انبوه سازان . تعاوني مسكن ها و سازندگان محترم در سراسر كشور ميباشد ما بهترين آجرها را در كوتاهترين زمان ممكن و قيمت مناسب بدست شما مصرف كننده گرامي ميرسانيم از محصولات ديگر سنتی آجر ختائي ۲۰*۲۰ ميباشد كه بيشتر براي كف استفاده ميگردد.

آجر قزاقی طرح انگلیسی

از قديم استفاده خشت در ايران مرسوم بوده است و در همه جاي كشور آثار آن ديده ميشود اين خشت بصورت آفتاب خشك مورد استفاده بوده با پيشرفت علم خشت را پخته تا در مقابل عوامل محيطي مستحكم ترشده وفشار بيشتري تحمل كند در بناهاي موجود در ايران قدمت آجرها به بيش ازچند هزارسال مي رسد امروزه آجر قزاقی سنتی در طرحها و اندازه هاي مختلف براي ترميم ساختمانها و نماي ساختمانهاي تازه ساز مورد استفاده خاص مي باشد.

آجر قزاقی

رايج ترين آجر دستي سنتی آجر قزاقی است كه بصورت توپر و به شكل مكعب مستعطيل توليد مي شود معمول ترين اندازه آجر قزاقی ۵/۵*۲۰ و در ضخامتهاي ۱۰ و ۵/۵ و ۳/۵ سنتیمتر و نوع ديگر آن آجر ختايي مربعي شكل ۲۰*۲۰ با ضخامت ۴/۵ سنتیمتر مي باشد

بهترین و با کیفیت ترین آجر قزاقی سنتی را از ما بخواهید

آجر نمای سنتی قزاقی

آجر قزاقی طرح دار مجلسي(نقش ترمه) .آجر قزاقی هلالي دور ستون . آجر ال قزاقی

آجر نما قزاقی بصورت كاملا سنتی و دستي توليد مي شود پس از آماده نمودن خاك مورد نياز توليد آجر قزاقی و تبديل نمودن به خشت با قالبهاي چوبي در ابعاد مورد نياز آماده مي شود و پس از خشك شدن خشت خام در كوره قرار ميگيرد و بعد از پخت كامل كه نسبت به رنگ آجر نما قزاقی مدت در كوره قرار گرفتن متفاوت مي باشد كه محصول آماده شده را آجر نما قزاقی سنتی مينامند . ما از تمام رنگها براي بازديد شما تابلو تهيه نموده ايم

آجر روستيك

آجر قزاقی را بنام آجر نماي سنتی مي شناسند ودر زمان ورود قزاقها به ايران قزاقها سربازخانه هايشان را با نوعي آجر در ابعاد ۵*۱۰*۲۰ ميساختند كه از آن به بعد اين آجرها را با نام آجر قزاقی ميشناسند وامروزه آجر قزاقی در ابعاد مختلف و تنوع چند رنگ توليد ميگردد و اين مجموعه مفتخر ميباشد كه آجرهاي توليد شده را در كوتاهترين زمان و با بهترين كيفيت و قيمت مناسب در سراسر كشور به دست انبوه سازان و تعاوني مسكن و سازندگان محترم برساند .

مختصري از روش توليد آجر قزاقی سنتی

از تركيب خاك رس مناسب سرند شده و آب خمير اوليه يكنواخت و يكدستي بنام خشت تهيه شده و از قالب گرفتن خشت شكل و اندازه مورد نظر بدست مي آيد قالب گيري خشت در آجر هاي سنتی قزاقی با دست انجام مي گيرد پس از خشك شدن . خشتهاي قالب گيري شده را در كوره آجر به روشي مي چينند كه بين آنها فاصله وجود داشته باشد بعد از پختن خشتها در كوره آجر آماده مي شود.

ابعاد آجر قزاقی :

آجر پلاك ۵/۵*۳/۵*۲۰

آجر نيمه ۵/۵*۵/۵*۲۰

آجر كامل ۵/۵*۱۰*۲۰

رنگهای آجر قزاقی :

زرد . خاكي . پيازي . حنائي . قرمز . قرمز اخرائي . ابلق . آتيشي .



آجر

آجر به خشت‌هایی گفته می‌شود که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته می‌شد (حک می‌گردید) و به وسیله پختن این خشت‌ها، نوشته‌ها را بر روی آن پایدار می‌کردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ گمان می‌رود انسان‌های اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاق‌های خود و دیدن اینکه گل پخته شده سختتر از کلوخه‌های کنار خود می‌گردید پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند. آجر همچنین به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده‌است. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. از بناهای باستانی مشهوری که در ساخت آن از آجر استفاده شده می‌توان به طاق کسری اشاره کرد. مثال دیگر کف دالان مسجد جامع اصفهان است که به وسیله آجرهایی مفروش شده‌است که در زمان ساسانیان برای ساخت آتشکده بکار رفته بود. به طور کلی استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بیشماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمان‌های مسکونی و… به وسیله آجر در ایران ساخته شده‌اند. در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده می‌شود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند.[۱]

کوره آجرپزی سنتی

کوره آجرپزی سنتی یا آجر پزی کوره‌ای یا دستی و یا فشاری در ایران کاربرد کهنی دارد معروف‌ترین بناهی آجری باستانی ایران طاق کسری است. آجر دستی (فشاری) هفت هزار سال است که در ساخت کاخ‌ها، عبادتگاه‌ها، مدرسه‌ها، مسجدها و دیگر ساختمانها به کار می‌رود. در ایران اما امروزه از این صنعت دستی هزاران ساله به جز نقاطی مانند حوالی میدان شوش، جاده ری قدیم و هاشم‌آباد در اطراف تهران هیچ اثری بجای نمانده‌است اما در محمودآباد هنوز تعداد ۳۰ میل دودکش آجری از کوره‌های آجردستی که طول بعضی ازآنها تا ۳۰۰ متر می‌رسد و از سال ۱۳۵۶ برای همیشه خاموش شده‌اند هنوز پابرجا است. در اوایل جنگ ایران و عراق هواپیماهای عراق چندبار بجای پالایشگاه تهران این دودکشهای عظیم آجری را هدف قرار دادند. قبل از برقی شدن این کوره‌ها میله‌های آجری مرتفع کار تهویه و دودکش را انجام می‌دادند. تهران با ساختمان‌های قدیمی و آثار تاریخی خود هم هویتی سنتی وهم بسیارمدرن دارد؛ شمس العماره و دارالفنون، کاخ موزه‌ها، مسجدهای تاریخی، ساختمانهای آجری منطقه حسن‌آباد و سی تیر، سردر باغ ملی، موزه پست و تلگراف، ساختمان بانک صادرات، ساختمان‌های آجری سبک ساسانی هخامنشی موزه ایران باستان و وزارت خارجه، ساختمان ثبت واسناد، مدارس قدیمی، گنبد چهارسوق بازار بزرگ، بازارچه‌ها، کاروانسراها و ساختمان بسیاری از خانه‌ها و مغازه‌ها در بخش‌های قدیمی شهر تهران؛ زیبایی و هویت خود را مدیون همین آجرها هستند.[۱] به طور کلی استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بیشماری اعم از آتشکده، مسجد و ساختمان‌های مسکونی به وسیله آجر در ایران ساخته شده‌اند. در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده می‌شود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند.[۱] آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن بنا به عقیده برخی از باستان شناسان به ده هزار سال پیش می‌رسد. در ایران بقایای کوره‌های سفال پزی و آجر پزی در شوش و تپه سیلک کاشان که تاریخ آنها به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد پیدا شده است. همچنین نشانه‌هایی از تولید و مصرف آجر در هندوستان به دست آمده که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر در آن کشور است. فن استفاده از آجر از آسیای غربی به سوی غرب مصر و سپس به روم و به سمت شرق هندوستان و چین رفته است در سده چهارم اروپایی‌ها شروع به استفاده از آجر کردند ولی پس از مدتی از رونق افتاده و رواج مجدد از سده ۱۲ میلادی بوده که ابتدا از ایتالیا شروع شد. در ایران باستان ساختمان‌های بزرگ و زیبایی بنا شده‌اند که پاره‌ای از آنها هنوز پا بر جا هستند. نظیر طاق کسری در غرب ایران قدیم، آرامگاه شاه اسماعیل سامانی در گنبد کاووس و مسجد اصفهان را که با آجر ساخته‌اند همچنینی پلها و سدهای قدیمی مانند پل دختر سد کبار در قم از جمله بناهای قدیمی می‌باشند.



مقدمه ای بر ساختمان های آجری و سنتی

 

مقدمه ای بر ساختمان های آجری و سنتیپیدایش ساختمان های آجری در ایران را می توان از ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد در بنای چغازنبیل دانست .
علاوه بر اسکلت سازی این بنای آجری در سرداب های این معبد وجود آجر در دیوار سازی و طاق های سهمی که به عرضی ۴ متر و ارتفاع نزدیک به سه متر و هشتاد سانتیمتر و در عمق ده متر کاربرد داشته که تا به امروز به یادگار مانده است .
مجموعه بنای طاق کسرا تلفیقی از آجر و خشت و سنگ بوده است.
این بنا به دستور یکی از خلفای عباسی جهت استفاده پاره ای از مصالح آن تخریب شد که فقط طاق کسرا و طاق نماسازیهای آن از خشت و یا گل بوده باقی مانده و حتی سنگ و آجر نمای اصلی این بنا را از آن برداشته اند.
بطور خلاصه آجر یکی از مصالح اصلی بنای عظیم تیسفون بوده است.
در سد ها و پل ها که در دوران ساسانیان ساخته شده از آجر نهایت استفاده برده شده و قوس های مدور باربر با آجرهای مقاوم پوشش داده شده است. که تعداد از آنها هنوز مورد استفاده می باشد.
در بناهای دوران اسلامی مانند مسجد جامع اصفهان که گفته می شود قسمت هایی از آن متعلق به قبل از اسلام بوده و در شکل طاق پوشش های مقاوم آجری همراه با اسکلت سازی بنا و ستون های باربر و پی سازی آجری به وجود آمده است بدیهی است در زمان های مختلف در این مجموعه باستانی فضاهایی در اشکال زیبایی معماری سنتی ساخته شده است.
در دوره سلجوقیان بناها با اسکلت سازی و پوشش های آجری و نماها با گلچین های آجری به شکل های مختلف پدید آمده و بالاخره در دوران های بعد ساختمان های آجری طاق پوش رفیع در فرم دورهای تیز پوشش شده تا در دوران صفویه ساختمان های آجری با ایوان سازی و پوشش های تیز و کلیل و کلایه تحول بزرگی در بناهای آجری به وجود آورده است وجود آن آثار در معماری دوران های بعدی اثر عمیق داشته تا جائیکه معماری سنتی دوران اخیر نیز تحت الشعاع معماری زمان قرار گرفته است.
● مصالح ساختمانی:
▪ مصالح ساخت سازه های طاقی
مصالح ساختمانی را می توان یکی از عناصر اصلی که می تواند تمامی روند ساختمانی را تحت تاثیر قرار دهد، بشمار آورد.
بطور کلی می توانیم مصالح مورد استفاده در بنای ساختمان را با مبنا قرار دادن مشخصات و کیفیات آنها به صورت زیر تقسیم بندی نمائیم:
ـ قابلیت های فیزیکی و وزنی و دوام آن که مشخص کننده و تفکیک کننده مصالح سنگین و مصالح سبک می باشد.
ـ به قابلیت فنی و مقاومت آنها، که می توانیم آنها را به دو دسته مصالح سفت و مقاوم در برابر فشار و مصالح ارتجاعی در برابر کشش تقسیم نمائیم.
ـ به قابلیت فن استخراج و کاربرد آن که می توان آنها را به دو دسته مصالح با شکل کاربردی مشکل و مصالح با سهولت در کاربرد تقسیم نمائیم.
ـ به قابلیت بیان و یا حالت رنگ و شکل آنها
با ساده نمودن کمی تقسیم بندی بالا ، که در ادامه برای ما مفید واقع خواهد شد می توانیم تمامی مصالح را به دو شاخه عمده تقسیم کنیم، مصالح سنگین (سنگهای طبیعی و …) و مصالح سبک از قبیل( چوب و …) .
با نگاهی کلی می توان دریافت که در بیشتر موارد، مصالح سنگین دارای سفتی و سختی،‌مقاوم در برابر فشار و به سختی کارپذیر و از نوع شکل پذیر می باشند.
در عوص مصالح سبک مقاوم در برابر کشش و ارتجاعی و به آسانی کار پذیر هستند.
در این گونه شناسی می توانیم مصالح ساختگی را وارد نموده، مصالح ساختگی به دست بشر در واقع خلاقیت و محصول شناخت فنی او از تجربیاتش در طبیعت می باشد.
بدین ترتیب می توانیم در گونه اول مصالح را بسط داده و مواد رسی شکل داده شده مانند آجر خشت را به آن می افزاییم.
در مورد استفاده مصالح در معماری اسلامی ایران و بطور اخص در سازه های طاقی ما همان گونه اول یعنی مصالح سنگین را مورد بررسی قرار می دهیم.
در این میان از چوب بعنوان عنصری مقاوم در برابر کشش نه به صورت عنصری مقاوم در برابر کشش نه بصورت عنصری اصلی بلکه به عنوان عاملی برای کمک در برابر مشکلات ایستایی صحبت خواهد شد.
بخش مصالح را به دو قسمت اصلی مصالح سنگی و مواد رسی(آجر، خشت) و مصالح چسبنده(ملات های مختلف از قبیل ملات گچ، آهک ) تقسیم می نمائیم…

دیدگاهتان را بنویسید