نکات اجرايی ساختمان سازی
2016-01-25
فروش زمین محمودآباد
2016-01-25

آپارتمان نشینی و مسوولیت پذیری

امروزه در کشور عزیزمان ایران، روز به روز به تعداد کسانی که آپارتمان نشین می شوند، اضافه می شود و متاسفانه آموزش های لازم جهت زندگی جمعی به مردم ارائه نمی شود.

امروزه در کشور عزیزمان ایران، روز به روز به تعداد کسانی که آپارتمان نشین می شوند، اضافه می شود و متاسفانه آموزش های لازم جهت زندگی جمعی به مردم ارائه نمی شود. لذا در بسیاری از موارد شاهد وقوع مشکلات فراوان در مجتمع های مسکونی هستیم که یکی از مهمترین آنها بی تفاوتی افراد در مشارکت کردن و پذیرش مسوولیت در زندگی جمعی در آپارتمان هاست که مهمترین عوارض ناشی از آن به شرح زیر است:

۱) بی تفاوتی افراد نسبت به سرنوشت یکدیگر سبب عواقب ناخواسته ای می شود که می توان خبرهای مختلفی را که در روزنامه ها انتشار می یابد مطالعه کرده و به آنها پی برد. نظیر وقوع فوت افراد در آپارتمان ها و گذشت چندین روز و بی اطلاعی ساکنین، وقوع انفجار و آتش سوزی، نشت آب و تخریب منازل، وقوع ناراحتی و بیماری های حاد نظیر سکته و… که نیازمند کمک فوری اطرافیان است که به علت بی تفاوتی در کمک رسانی، فرد مصدوم جان سپرده است، برخورد و نزاع میان افراد که سبب سلب آسایش همگان می شود و از طرفی در هم ریختگی و ایجاد یک محیط نازیبا و آزار دهنده.

۲) بی تفاوتی افراد در محیط های زندگی جمعی سبب می شود که به مرور قوانین و مقررات و نظم و انضباط در آپارتمان از میان رفته و لذا بهترین محیط برای زندگی آن دسته از افرادی می شود که به دنبال محیط های در هم ریخته هستند نظیر معتادان ، سارقان و افراد دارای مشکلات اخلاقی; زیرا این افراد با خیال راحت و بدون مزاحمت می توانند در این مکان ها زندگی کنند و شرایط را برای دیگر خانواده ها، عذاب آور و نا ایمن نمایند و بر عکس در مجتمع های مسکونی که قوانین و نظم و انضباط و نظارت جمعی شدید حاکم است این گونه افراد به هیچ وجه ساکن نشده و از این مکان ها به شدت دوری می جویند چون می دانند در آینده با مشکلات مهم رو به رو می شوند.

در محیط های نازیبا و پرتنش، کودکان و نوجوانان علاوه بر بدبین شدن نسبت به جامعه، یاد می گیرند چگونه از مسوولیت ها فرار کنند و لذا شخصیت آنها به گونه ای تربیت می شود که هیچ گاه در زندگی و محیط های شغلی به موفقیت های قابل توجه دست نمی یابند و در کارهای گروهی شکست می خورند.

۳) آپارتمان هایی که فاقد مقررات و قوانین بوده و ظاهری نازیبا دارند سبب می شود که افراد با فرهنگ و منضبط با اولین نگاه از ساکن شدن در این گونه آپارتمان ها خودداری کرده و لذا چنین مکان هایی مستعد آن دسته از افرادی می شود که زیر بار هیچ گونه نظم و انضباطی نمی روند که در نهایت چنین آپارتمان هایی تبدیل به مکان های بسیار آزار دهنده ای برای زندگی می شوند.

۴) وقتی مهمانان به یک مجتمع مسکونی مراجعه می کنند که بسیار تمیز و منظم بوده و دارای قوانین و مقررات مکتوب است، تحت تاثیر قرار گرفته و سعی می کنند که خود را با شرایط آنجا مطابقت دهند و بر عکس وقتی در محیط های در هم ریخته و کثیف وارد می شوند علاوه بر نگاه تحقیرآمیز به ساکنین، تقیدی به رعایت نظم و انضباط و مقررات از خود نشان نمی دهند و لذا این موضوع خود به یک مشکل مهم برای ساکنین تبدیل می شود که گهگاه منجر به نزاع و درگیری با مهمانان می شود که در نهایت رابطه ساکنین را به هم ریخته و سبب دشمنی و عداوت و کینه جویی در بین آنان می شود.

۵) عدم مشارکت ساکنین آپارتمان ها و فرار از مسوولیت ها اگر چه در کوتاه مدت به سود افراد خواهد بود، زیرا از زیر بار مسوولیت ها فرار می کنند ، اما در دراز مدت عواقب ناخواسته ای را در بر خواهد داشت، زیرا زمینه ساز نفرت میان افراد شده و افرادی که صادقانه زحمت می کشند، به علت فرصت طلبی عده ای دیگر، مسوولیت ها را رها می کنند و از طرفی به مرور زمان افراد منضبط و منظم از این گونه آپارتمان ها فرار خواهند کرد و تنها عده ای بی مسوولیت در کنار هم زندگی خواهند کرد. صاحب نظران معتقدند چنین محیطی به مکانی آزار دهنده و مصیبت بار تبدیل خواهد شد که برای همیشه آرامش از آنجا فرار خواهد کرد.

۶) یک نکته مهم که باید به خاطر سپرده شود، تاثیرگذاری محیط های پاکیزه و تمیز و با مقررات بر رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان است. در محیط های نازیبا و پرتنش، کودکان و نوجوانان علاوه بر بدبین شدن نسبت به جامعه، یاد می گیرند چگونه از مسوولیت ها فرار کنند و لذا شخصیت آنها به گونه ای تربیت می شود که هیچ گاه در زندگی و محیط های شغلی به موفقیت های قابل توجه دست نمی یابند و در کارهای گروهی شکست می خورند.

خلاصه کلام آن که ما مجبور به مشارکت کردن در محیط زندگی خویش هستیم، در غیر این صورت امیدی به خوب زندگی کردن و حاکم شدن امنیت و آرامش نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید