کرکره برقی و درب اتوماتیک
2016-09-27
ویلا سرخرود ارزان کد ۲۷۴
2016-09-29

نمایندگی کاشی قرآنی

نمایندگی کاشی قرآنی

نمایندگی کاشی قرآنی در مازندران | نمایندگی کاشی قرآنی مساجد در شمال استان مازندران | نمایندگی رسمی تولیدی کاشی قرآنی مساجد در شمال استان مازندران شهرهای آمل-بابل-بابلسر-فریدونکنار-سرخرود-محمودآباد-نور و رویان-نوشهر و چالوس-تنکابن تا رامسر



گروه فنی مهندسی ویلا تک نماینده رسمی تولیدی کاشی قرآنی در مازندران

گروه فنی مهندسی ویلا تک نماینده رسمی ولید کننده کاشی قرآنی و تولید کاشی معرق و هفت رنگ مساجد و حسینیه ها و اماکن مذهبی اجرا کننده نماکاری و کاشیکاری محراب سردرب کتیبه گنبد گلدسته و اجرای آجر نما می باشد

۰۹۱۱۵۷۰۶۵۴۸ حبیبی

طراحی و تولید انواع کاشی های سنتی معرق و هفت رنگ
کاشیکاری مساجد شامل گنبد ,گلدسته , محراب, شبستان و سردرب ورودی کاشیکاری نمازخانه , حسینیه و سایر اماکن سنتی مانند سفره خانه ها و مدارس
طراحی و اجرای انواع کاربندی شامل



تولید کاشی سنتی

کلمه کاشی سنتی در اصطلاح به انواعی از کاشی اطلاق میگردد که در پروسه تولید آنها که شامل مراحل ذ یل میباشد.

۱-فرموله کردن خاک با توجه به نوع کاربرد کاشی سنتی.

۲-مخلوط کردن مواد اولیه به نسبت معین.

۳-آماده سازی گل.

۴-قالب زدن.

۵ -خشک کردن گل.

۶-پخت  اولیه.

از این مرحله به بعد تولید کاشی سنتی به سه دسته تقسیم میشود.

۱ -نقاشی رو رنگی که به کاشی هفت رنگ نیز معروف است.

۲-نقاشی رو لعابی که بیشتر در اروپا مورد استفاده قرار میگرفته و به ماجولیکا معروف است.

۳-نقاشی زیر رنگی

خشت زنی  ,پخت بیسگوئیت لعاب زنی پخت مجدد و در انتها طراحی قلم گیری رنگ گذاری, و پخت آخر وجه مشترک فرایند تولید تمامی کاشیهای سنتی میباشد..این تکنیک امروزه در کشورهای ایران ترکیه پاکستان , مراکش و مکزیک انجام میگیرد.ولی تولیدات در هیچ کدام از این کشورها چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر تنوع قابل مقایسه با کاشیهای تولید شده در ایران نمیباشد.

این کاشیها معمولا دارای نقوش برجسته بوده و لعلب آنها پر از ترکهای مویین میباشد.کاشیهای سنتی معمولا در قالبهای چوبی و یا گچی فرم داده میشوند.پس از فرم دادن گل درون قالب خشت بایستی به آرامی خشک شود.فرایند خشک کردن خشت کاشیهای سنتی بسته به ضخامت خشت دما و رطوبت هوا معمولا از ۴ تا ۱۰ روز به طول می انجامد.در این مرحله سطح کار میبایست با پارچه ای مرطوب پوشانده شود تا فرایند خشک شدن به آرامی صورت پذیرد.

در قدیم کاشیهای خشتهای کاشیهای سنتی جهت کار در نما میبایست تیشه داری شود.یعنی ابتدا کاشی خشتی با ابعاد بزرگتر ساخته میشد و سپس یک تیشهدار طبق شابلون خاص سفال را به ابعاد مورد نظر در می آورد.نمونه این کاشیها را میتوان در کاشیهای سنتی دوره قاجار در کاخ گلستان مشاهده نمود.

 

 

با گذشت زمان پروسه تولید کاشی دستخوش تغییرات گردیدو با ورود پرسهای سنگین امروزه کاشیهایی به مراتب با استحکام بیشتر ساخته میشود.ولی این کاشیها زیبایی بصری  و ارزش هنری کاشیهای سنتی قدیمی را ندارد.گویی آن اعوجاج لبه ها ماتی لعاب و ترکهای مویی که براحتی قابل رویت است بخشی از زیبایی این کاشیها را تشکیل میدهد.

عمده مواد تشکیل دهنده بدنه کاشیهای سنتی شامل خاک رس سیلیس بنتونیت و.

عمده دوره های شناخته شده سیر تحول ساخت کاشی در ایران به شرح ذیل میباشد.

۱-کاشیهای بدست آمده در شوش مربوط به دوره ایلامی حدود ۳۲۶۵ سال پیش.

۲-لوحهای سفالی با نقوش هندسی که در دوره مادها در بابا جان تپه لرستان بدست آمده.

۳-آجرهای لعابدار دوره هخامنشیان مکشوفه در شوش و تخت جمشید که بر اساس ترجمه کتیبه داریوش که در شوش بدست آمده سازندگان این کاشیها بابلیان هستند.از جمله نمونه های معروف میتوان به شیران و تیر اندازان و سیمرغ و گریفن اشاره نمود

۴-دوره اشکانیان با پیشرفت در فنون لعاب سازی و لعاب دهی همراه است.استغاده از لعابهای فیروزه ای و سبز متداول گردید.

در این دوران فنون لعاب سازی ایرانیان به چین نیز انتقال یافت و لی این تحول در معماری ان دوره تبلور چندانی پیدا نکرد و عمدتا در سفالینه های مظروف بکار میرفت.

۵-دوره ساسانیان را میتوان دوره رونق مجدد کاربرد آجرهای لعابدار در معماری بود.از جمله آثار بدست آمده در این دوران کاشیهای کشف شده در نیشابور و فیروز آباد میباشد.کاشیهای بدست آمد در نیشابور را میتوان آغازی در سبک جدید معرق نامید.

۶-در اوایل دوره اسلامی شواهدی دال بر رواج کاشیکاری وجود ندارد.نخستین نمونه های بارز کاربرد کاشیکاری به دوره سلجوقیان باز میگردد.سلجوقیان هنرمندان و صنعتگران را در شهرهای مرو نیشابور کاشان ,هرات ,ری و اصفهان  گرد هم آوردند.

در این دوران مرکز اصلی تولید کاشی شهر کاشان بوده است.

کاشیهای رایج در این دوره عبارتند از:

۱-کاشیهای تک رنگ

۲-کاشیهای مینایی

۳-کاشیهای زرین فام

هم اکنون لعاب بکار برده شده در کاشیهای زرین فام به لعاب لوستر معروف است.

در سطح لعابهای لوستر قشر بسیار نازک فلزی بارنگی موج دار بوجود می آید.این لهابها جنبه تزیینی دارند.روش ساخت بدین صورت است که به حدود۱۰۰۰ گرم لعاب ۱۰ تا ۲۰ گرم کلرید نقره ویا نیترات نقره اظافه و در بال میل مخلوط میگردد.این ترکیب میبایست در کوره موفلی پخت سپس آنرا تا نقطه زنیترینگ سرد و سپس احیا میکنند.

از مواد جدیدی که در این دوره در صنعت کاشی سازی کاربرد یافت ماده ای بنام سنگینه یا خمیر سنگینه یا خمیر چینی میباشد.معروفترین خاندان کاشی ساز این دوره خاندان ابوطاهر  کاشانی میباشد.آثار نفیس کاشیکاری این خاندان هنوز هم در اماکن مقدس شیعیان منجمله بارگاه مقدس امام رضا (ع) وجود دارد.

نکته قابل توجه در معماری ایرانی اسلامی فقط کاشیکاری نیست.انچه وجه تمایز این سبک معماری  میباشد ظرافت و تنوع کاربندیهای  رسمی ,مقرنس,یزدی بندی و .. میباشد که تا حدودی در این مجال به آن پرداخته میشود.

در زمان حکومت سلجوقیان بر تعداد لعابهای رنگی بکار رفته در کاشیها افزوده شد.ازجمله این رنگها آبی لاجوردی ویا آبی کبالتی و رنگ کرم میتوان نام برد.

در زمان حکومت مغولان در ایران هولا کو خان تعدادی از هنرمندان چینی به ایران کوچ داده شدند.درنتیجه تعامل این گروه با کاشیکاران ایرانی هنر کاشیکاری رونق مجدد گرفت.از جمله آثار این دوره میتوان به گنبد سلطانیه اشاره نمود.

در این دوران کاشیهایی بنام لاجوردینه نیز ساخته میشد .ترکیب رنگ این کاشیها شامل رنگهای سفید و لاجورد بود که مجددا به کوره میرفت و رنگهای مشکی و یا قهوه ای و قرمز نیز به آن اضافه میشد.



کاشی گنبد

 

اجرای کاشیکاری روی گنبد با توجه به اینکه در معرض تنشهای بیشتری نسبت به سایر قسمتهای بنا میباشد نیازمند ملاحظات خاصی میباشد.

کاشی گنبد مسجد جامع پردیس  قطر دهانه ۱۱٫۵ متر

فارغ از منطقه آب و هوایی پس از اجرای سازه گنبد و اجرای ایزولاسیون سطح روی پوسته ایزوله شده میبایست با میلگرد آجدار مشبندی گردد.از این مرحله به بعد فرایند دوغاب ریزی به گونه ای انجام پدیرد که میلگرد در ملات غوطه ور گردد .

ساخت کاشی گنبد

کاشیهای گنبد میبایست حداقل جذب آب را داشته باشند.عملیات آماده سازی خاک در فرایند تهیه اینگونه کاشیها نیازمند دقت و تبحر خاصی میباشد.در این مجال مختصری به فرمولاسیون خاک اینگونه کاشیها نیز خواهیم پرداخت.از نظر نقوش درکاشیکاریهای گنبد معمولا از طرحهای اسلیمی ختایی و معقلی با خط بنایی استفاده میگردد.



کاشی معرق و نحوه طراحی ساخت و اجرا

معرق اسم مفعول از کلمه عرق به معنی رگه و ریشه میباشد.کاشی معرق در اصطلاح به نوعی از کاشی اطلاق میگردد که تکه های کاشی پس از تراش خوردن طبق طرح در کنار هم جفت میشوند و طرح اصلی را تشکیل میدهند.

کاشی معرق پر زحمتترین کار در رشته کاشیکاری سنتی میباشد.بطور متوسط جهت ساخت هر متر مربع کاشی معرق در یک طرح متوسط ۸۰ نفر ساعت نیروی استاد کاری نیاز است.

کاشی معرق در طرح ونقش گوناگون در محراب,سردرب, گنبد و گلدسته مساجد کاربرد دارد.

کاشی معرق

ابزار آلات بکار رفته در این کار عبارتند از :

۱-انواع تیشه الماسه

۲-سوهان

کاشیهای معرق با سایر کاشی از نظر نوع جنس تفاوت دارد.این کاشیها بایستی ترد و تراش پذیر بوده و لعاب آنها نیز بایستی نرم باشد.لعاب بکار رفته در این کاشیها از نوع قلع و سرب بوده که درخشندگی خاصی به آنها میدهد.

مراحل ساخت کاشی معرق

۱-طراحی نقشه : اولین مرحله طراحی نقشه مورد نظر بر روی کاغذ میباشد.طرح های مورد استفاده در کاشی معرق همان طرح های متداول سنتی میباشد که توسط طراح ترسیم میشود

طرح کاشی معرق

۲-شماره بندی نقشه : بعد از طراحی ، نقشه به قسمت های مساوی تقسیم شده و هر قسمت با یک شماره علامت گذاری میشود.این کار به این علت صورت میگیرد که پس از تراش کاشیها بتوانیم کاشیها را در جای خود قرار دهیم.

۳ ـ برش نقشه : بعد از شماره گذاری نقشه شروع به برش نقشه میکنیم.قبل از برش باید رنگ آمیزی کار مشخص شده باشد .به عنوان مثال زمینه کار ، گل ها ، اسلیمی و … هر کدام رنگش مشخص میشود تا بعد از برش در پاکت مخصوص به رنگ خود قرار داده شود.

کاشی های الوان معرق

۴ ـ چسباندن نقشه های برش خورده بر روی کاشی :بسته های آماده شده در مرحله قبل باز شده و هر کدام بر روی کاشی طبق رنگ مشخص شده چسبانده میشود.جهت چسباندن از سیریش استفاده میشود.

۵ ـ تراش کاشی : در این مرحله کاشیها با استفاده از تیشه های مخصوص تراش خورده و بعد از آن با استفاده از انواع سوهان زوائد اضافه کاشیها هموار میشود

۶ ـ چیدن کاشیهای تراش خورده : در اخرین مرحله کاشیهای تراش خورده باید کار هم چیده شود. برای اینکار یک کپی معکوس از نقشه اولیه تهیه شده و کاشیهای تراش خورده بر روی آن چیده میشوند.سپس با استفاده از دوغاب گچ یا سیمان پشت کار پر میشود.

یکی از مزیت های کاشی معرق میتوان به انعطاف پذیر بودن در پوشش سطوح منحنی اشاره نمود.

کاشی معرق – دوغاب ریزی

کاشی معرق



 

کاشی آیات قرآنی

تولید کاشیهای آیات قرآنی

کتیبه نگاری کاشیهای معرق و هفت رنگ با  خطوط ثلث نسخ نستعلیق و معلی و کوفی

کاشی آیات قرآنی



 کاشی قرآنی  کاشی قرآنی  کاشی قرآنی  کاشی قرآنی  کاشی قرآنی  کاشی قرآنی  کاشی قرآنی  کاشی قرآنی  کاشی قرآنی  کاشی قرآنی کاشی قرآنی  کاشی قرآنی  کاشی قرآنی

جستجوهای مربوط به نمایندگی کاشی قرآنی

قیمت کاشی یزد

کاشی سرامیک تبریز

شرکت کاشی یزد

کارخانجات کاشی و سرامیک یزد

کاشی و سرامیک میبد یزد

کاشی یزد سرام

کاشی سرامیک پاسارگاد

کاشی و سرامیک یزد سرام


جستجوهای مربوط به نمایندگی کاشی قرآنی

قیمت کاشی یزد

کاشی سرامیک تبریز

شرکت کاشی یزد

کارخانجات کاشی و سرامیک یزد

کاشی و سرامیک میبد یزد

کاشی یزد سرام

کاشی سرامیک پاسارگاد

کاشی و سرامیک یزد سرام


کاشی قرآنی کاشی کاری قرآنی طرح کاشی قرآنی کاشی کاری قرآنی طرح کاشی قرآنی کاشی کاری قرآنی طرح کاشی قرآنی


کاشی قرآنی کاشی کاری قرآنی طرح کاشی قرآنی کاشی کاری قرآنی طرح کاشی قرآنی کاشی کاری قرآنی طرح کاشی قرآنی

دیدگاهتان را بنویسید