ترفند هایی برای باغبانی آسان‌ در خانه
2016-02-04
مهم ترین تاثیر گل های خانگی
2016-02-04

چگونگی انتخاب گل و گیاه و نگهداری و مراقبت باغچه و فضای سبز

موضوع فضای سبز و محوطه سازی ویلا، به سلیقه ئ مشتری و نوع سازه ویلا در شمال و اقلیم منطقه ای که ویلا در آن قرار دارد بستگی دارد .
۱-سلیقه ئ مشتری ، طبق نطر و خواسته ئ مشتری و خریدار و هزینه ای که برای اجرای حیاط سازی و محوطه سازی ویلا در نظر میگیرد متفاوت است .که میتوان از گل های تزیینی ارزون قیمت مثل اکثر گلهای زینتی که به آنها اشاره میشود ویا گلها و گیاهان تزیئنی گران قیمت مثل ،الگنیوس و ناندینا استفاده نمود .و یا به قول معروف مهم پربودن باغچه برای خریدار ویلا حائز اهمیت است .
۲-نوع سازه ئ ویلا، نوع سازه ویلا طبق اصول و سبک ویلا ، از لحاظ معماری وفضا سازی باید همخوانی داشته باشند . مثلا در ویلاهای مدرن و لوگس ویا ویلا به سبک های چینی و ژاپنی ویا ویلا به سبک چوبی و ییلاقی باید از فضای سبز ویلا و طراحی آن به گونه ای استفاده شود که ، گلها و گیاهان بکار رفته در آن حس و منظره ئ باغچه ای متناسب با همان نوع سبک ویلا را در خریدار ویلا و مشتریان القائ نماید .
(الف) :گیاهان عرف و معمول ویلاهای شمال کشور ، در این مبحث به گیاهانی که در اکثر محوطه و باغچه های ویلای شمال مورد استفاده قرار میگیرند به آنها اشاره میکنیم .
۱-کاج لاوسون ” بیشترین گیاه مورد استفاده اکثر ویلاها کاج میباشد ،که برای پوشش دیوارها و حریم ویلا از آن استفاده میشود .love به معنی عشق و دوست داشتن و sun به معنی آفتاب است . لاوسون به گیاهی که عاشق خورشید است اطلاق میگردد.و این گیاه باید در جاهایی که نور خورشید مستقیم میتابد کاشته شود ،در مناطق سایه و بدون آفتاب دچار بیماری و قارچ زدگی شده و از ادامه ئ زندگی و رشد باز میماند و از بین میرود .
نکته : کاج تک ،کاجی که در محوطه و در وسط دایره ای که از قبل برای حیاط ویلا مد نظر بوده به صورت تکی کاشته میشود .آبیس ، نوئل سبز و نوئل آبی ویا تلفیقی از هردو که از لحاظ قیمتی نیز گران میباشند ، را میتوان در وسط دایره ئ حیاط کاشت برای زیبایی بیشتر محوطه د ویلا . در ضمن توتیای آمریکائی نوعی از کاج که درمحوطه ویلاهای شمال مورد استفاده قرار میگیرد ، رشد آن نسبت به کاج لاوسون کمتر است اما همان زیبایی و کاربرد کاج لاوسون را برای پوشش دیوارهای محوطه و حیاط ویلا را دارد .
۲- شمشاد طلایی ” مختص اقلیم شمال بوده به علت آفتاب زیبای شمال در تابستان و کاشت آن در حاشیه و کناره های باغچه و حیاط ویلا میباشد .
شمشاد سبز و شمشاد ترون در اقلیم شمال سازگاری نداشته و دچار قارچ زدگی شده و کم کم از بین میروند .
۳-افرا ” شامل افرای قرمز ، افرای سلطنتی ،افرای سبز و افرای ابلغ میباشد ، که بسته به محوطه و حیاط و باغچه ئ ویلا و سلیقه ای میتوان کاشت و با اقلیم شمال سازگاری خوبی دارد .
۴-فتونیوم “گیاه راحتی است و خیلی خوب رشد میکند مخصوص اقلیم شمال با سازگاری بالا و دارای گلهای ریز و سفید رنگی در اواخر بهار میباشد . و برگهای این گیاه در زمستان به حالت جگری خوش رنگ تغییر یافته و چشمها را خیره میکند .
۵-مگنولیا “نوع دیگری از گل تزیینی مختص حیاط مگنولیا میباشد که ،معطر بوده و در اواخر زمستان و در ماههای بهمن و اسفند دارای گلهایی به رنگ صورتی سفید و دارای عطر بوی خوبی و مناسب برای محوطه ویلا و باغچه میباشد .
نکته : هر فصلی گل کافی و به جای خود را دارد ، بعضی از گلها به صورت دائم به علت ریشه داشتن در خاک دوام آورده و ممکن است در فصل پائیز خزان کنند و دوباره در فصل بهار جوانه زده و شروع به رشد کنند .مثل اختر  و بعضی از گلهای چسبنده مثل ، چسب مو که در پائیز خزان دارند و دوباره در بهار برگ تازه میزنند . چسب همیشه سبز یا فیکوس برای چسبیدن به دیوارها و پوشش دیوارهای محوطه ویلا مورد استفاده قرار میگیرد .
*در فصل بهار میتوان به طور کلی  از گل کلم برای تزئین حاشیه و کناره های باغچه که به مدت ۴ تا ۵ ماه از سال زیبایی خاص خود را دارند ،  از شمشاد پا بلند و شمشاد پا کوتاه و بنفشه، پامچال ، شقایق، گل ناز و لازانیا میتوان نام برد .
*از گلهای رونده که در تمام فصل مشتری خاص خود را دارند میتوان به گل کاغذی ،پیچ اناری و انواع یاس ها اشاره کرد .
*گلهای زیبا و گران قیمت که میتوان به الگنیوس و فاندینا اشاره کرد که در هر شرایطی رشد خوبی دارند و خیلی خوب در اقلیم شمال جواب داده و طرفداران زیادی دارند . برگهای رنگی و گلهای سفید و ریز این گیاه در زمستان و پائیز تبدیل به دونه و به رنگ نارنجی تبدیل میشود و منظره ئ زیبا و جذابی به باغچه و محوطه ئ ویلا میدهد .
* گلهای فصل پائیز شامل ،مشعل زرد ، کوکب ،شمعدانی ، آهار ،گل کلم که در تابستان دارای تنوع بیشتری است و اطلسی و کاکتوس (قوره ای و اشکوریا ) که این کاکتوسها استعداد گلدهی دارند .در ضمن ناندینا و مگنولیا و کاملیا در ماه بهمن و فصل زمستان گلدهی دارند .
نگهداری باغچه ومراقبت گلها و گیاهان : نگهداری گل و گیاه در شمال به سم پاشی به موقع گیاه و کوددهی به موقع و حرص و وجین و نوع کاشت ( جنس خاک و رفع کمبودهای خاک ) بستگی دارد .و گلهای آفتاب دوست را نباید در جاهای مرطوب و سایه و کنار شیر آب و زیر ناودانها وجاهای پرآب نباید کاشت .
برای کاشت کاج لاوسون در ابتدای کاشت کود حیوانی را با سبوس برنج مخلوط کرده و میکاریم و بعد از آن دیگر به هیچ عنوان به کاج کود نمیدهیم ، چون کود بیجا و الکی باعث بیماری و انگل و قارچ زدگی کاج میشود .
*کوددهی :در اوایل اسفند ماه یک دور به گیاهانی که کود حیوانی برایشان مفید است کود داده ، و دوباره در اوایل پائیز از کود حیوانی استفاده میشود .
*سم پاشی :مراحل سم پاشی گیاهان در مراحل قبل از شکوفه زدن گیاه و در اوائل اسفند ماه میباشد .
*حرص کردن : حرص کردن گلها و گیاهان معمولا در اواخر پائیز و برگ ریزان اتفاق میافتد .

دیدگاهتان را بنویسید