دیفن باخیا
2016-02-08
چطور گل های کنار پنجره ای پرورش دهیم؟
2016-02-08

آموزش نگهداری از گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخی

آموزش نگهداری از گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخی

آموزش نگهداری از گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخی

این نوع گل آپارتمانی بسیار زیبا و مورد توجه همه می باشد در این بخش به اصولی ترین راه های نگهداری این گل می پردازیم.

گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخی
نام علمی: Hibiscus rosa-sinensis
ختمی چینی گلسرخی (خیری)
گلی مورد توجه عامه، از خانواده ی «پنیرکیان» یا (مالواسه)، گل ها  درشت و قرمز و عمر آنها کوتاه است ولی با فراوانی و طول مدت  باز شدن خود تلافی می نمایند. مانند کلیه گیاهان خانواده پنیرکیان پرچم ها تولید لوله ای نموده  است که مادگی از وسط  آن ها عبور می نماید، مادگی دراز و از جام گل بیرون زده  و کاملاً آشکار است، دوران گلدهی از اواسط بهار تا اواسط  پاییز است. برگ ها سبز براق  و به صورت متناوب روی شاخه ها می رویند. در چین از گل های قرمز آن رنگ کفش و رنگ چشم  می سازند.
نیازهای گل ختمی چینی گلسرخی:
نور: به نور کافی و فراوان احتیاج دارد ولی اشعه ی مستقیم آفتاب در ظهر تابستان به برگ و گل صدمه وارد می کند.
دما: در طول بهار تابستان در دمای دی ۲۰ درجه نگهداری کنید.گیاه تا درجه حرارت ۲۷ نیز مقاومت می کند و در زمستان درجه حرارت به ۱۳ سانتیگراد برسانید.

 

آموزش نگهداری از گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخی

آبیاری: جهت مرطوب نگه داشتن  خاک به هفته ای سه بار آبیاری در تابستان نیاز دارد، هرگز اجازه ندهید  آب اضافی در گلدان بماند، زهکش را بازدید کنید، در زمستان هنگامی آبیاری کنید که سطح خاک کاملاً خشک شده باشد (اصولاً دو هفته یکبار در زمستان آبیاری کافی است).
رطوبت: در بهار و تابستان به غبار پاشی  روزانه  با آب ولرم  و بدون املاح احتیاج دارد. جهت تأمین رطوبت دایمی و پایدار به زیر گلدانی  حاوی  سنگریزه آب اضافه و دقت نمایید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد، در زمستان هفته ای  یکبار غبارپاشی  کافی است، جریان ملایم هوا را دوست دارد.
تغذیه: هر دو هفته یک بار در بهار و تابستان (به خصوص با ظهور گل ها) با مواد غذایی مصنوعی مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه نمایید.

 

آموزش نگهداری از گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخی

خاک مناسب:  مخلوطی از لوم و پیت بهترین خاک برای گیاه است.
تعویض گلدان: هر ساله در بهار گلدان را با یک اندازه بزرگ تر تعویض نمایید، با حجیم و بزرگ شدن گلدان و عدم  امکان  تعویض  خاک های سطحی گلدان با خاک  نو  و غنی اکتفا نمایید.
تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی کافی است، در صورت لزوم می توانید با پارچه  یا اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز نمایید. از مواد براق کننده شیمیایی  استفاده نگردد.
تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه های چوبی در تابستان
* واریته  هایی از ختمی چینی با رنگ زرد و نارنجی به بازار عرضه شده است، گل ها دو روز بیشتر دوام ندارد  و چنانچه رطوبت  محیط  کاهش یابد غنچه ها بدون باز شدن می ریزند، غبار پاشی از این نارسایی جلوگیری می نمایید.
هرس: ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

 

آموزش نگهداری از گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخی

عوارض و درمان :
– اگر ساقه ها دراز و فاصله بین برگ ها زیاد است:  در بهار شاخه ها ی اضافی را قطع نمایید.
– اگر گیاه خود را انداخته و کلیه برگ ها  پژمرده شده اند: هوا گرم و خشک و گیاه شدیداً تشنه است ، فوراً آبیاری شود. گلدان ها را به محل خنک تری منتقل نمایید.
– اگر برگ ها شکل طبیعی خود را از دست داده اند و حشراتی با مواد چسبناک روی  آنها مشاهده می گردند: گیاه را با سم حشره کش نفوذی  هر دو هفته یک بار سمپاشی  نموده تا علایم برطرف گردند.
– اگر زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها و در قاعده آنها مشاهده می گردند:  حشره آفت عامل  آن است، با پارچه  و پنبه  آغشته به سم  حشره کش نفوذی زخم ها را خیس نموده  تا علایم  برطرف گردند.
– اگر برگ ها جلای خود را از دست داده و سطح زیرین آنها پر از تار عنکبوت  است: کنه ریز قرمز عامل آن است، با پارچه  و یا اسفنج  آغشته به سم کنه کش  سطح زیرین برگ ها را تمیز نموده و در صورت لزوم هر چهارده روز یک بار تکرار کنید تا علایم برطرف گردند. تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

 

آموزش نگهداری از گل آپارتمانی ختمی چینی گلسرخی

– اگر گل ها یک روز پس  از باز شدن  سقوط می نمایند: کاملاً طبیعی است عمر آنها یک روز است.
– اگر برگ های جدید ریز باقی  مانده  و گل ها ظاهر نمی شوند: کمبود عناصر  غذایی در خاک عامل آن است، گیاه را هر دو هفته در بهار و تابستان طبق  دستور تغذیه مصنوعی نمایید.
– اگر غنچه ها قبل از باز شدن سقوط می کنند: هوا خشک  است، در تابستان غبارپاشی  روزانه را  با آب ولرم  و بدون املاح  فراموش نفرمایید در زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی  نمایید تنظیم درجه حرارت  مطلوب  در تمام طول سال در بهتر شدن کیفیت گل ها مؤثر است.

 

– اگر نقاط سیاه رنگ روی برگ ها مشاهده می گردد: عامل آن استفاده  از مواد براق کننده شیمیایی است، از آنها استفاده ننموده و برگ ها را با غبارپاشی تمیز نمایید.
– اگر برگ ها رنگ پریده هستند: نور کافی نیست گیاه را به محل روشن تری و خارج از اشعه مستقیم آفتاب قرار دهید.

– اگر در تابستان برگ های  سبز سقوط می کنند: آبیاری بیش از اندازه و احتمالاً  ریشه در حال پوسیدن است، زهکش را بازدید کنید و اجازه دهید که سطح خاک در فاصله ی دو آبیاری خشک سپس  آبیاری  نمایید، اگر این علایم  در زمستان مشاهده گردند  به علت سردی هوا است. گیاه را به محل گرم تری منتقل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید