فروش آجر لفتون در مازندران
فروش آجر لفتون در مازندران
2016-07-13
ویلا شمال چمستان امیرآباد
2016-07-16

بازاریابان ایرانیان زمین

بازاریابان ایرانیان زمین

بازاریابان ایرانیان زمین | بازاریابان ایرانیان زمین بیز در آمل | بازاریابان ایرانیان زمین در سرخرود | بازاریابان ایرانیان زمین بیز آمل | بازاریابان ایرانیان زمین بیز محمودآباد | بازاریابان ایرانیان زمین بیز در شمال

توجه توجه این مطالب را جهت معرفی به زیر مجموعه های خودم در سایت گذاشتم و جنبه اینکه ما نماینده رسمی شرکت باشیم نیست فقط جهت اطلاع کاربران گذاشته شده با تشکر قاسم حبیبی

بازاریابان ایرانیان زمین

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین که به اختصار ©BIZ نامیده می شود، با هدف اعتلای فرهنگ بازاریابی شبکه ای در ایران پا به عرصه وجود گذاشته و تمام تلاش و کوشش خود را در اجرای این امر مهم انجام خواهد داد. صنعت بازاریابی شبکه ای که بعد از گذشت بیش از یک دهه در کشور ما بعد از بومی سازی توانست جایگاه قانونی خود را پیدا کند، اکنون به عنوان یکی از قدرتمند ترین روش های فروش در ایران شناخته می شود که می تواند در آینده ای نزدیک الگوی فروش بسیاری از شرکت ها گردد ، در این راستا می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بیکاری در نسل جوان را برطرف نموده و اشتغالزایی انجام دهد. شرکت ©BIZاز طرح بازاریابی پیشرفته ای بهره برده که این طرح یکی از استاندارد ترین و بهترین روش های فروش در صنعت بازاریابی شبکه ای می باشد و در آن تمام استانداردها و معیارهای مورد ارزیابی توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت و نهادهای ذیربط که در صنعت بازاریابی شبکه ای در ایران وجود دارد، مورد عمل قرار گرفته است ، شرکت ©BIZ به صورت مستقیم زير نظر كميته نظارت بر بازاريابي شبكه اي وزارت صنعت ، معدن و تجارت فعالیت می نماید.
فعالیت شرکت ©BIZ معرفی و ارایه کالاها و خدمات معتبر در سبد فروش شرکت توسط بازاریابان و اعضای خود در قالب یک طرح درآمدزایی چند سطحی به مشتریان و مصرف کنندگان خود در سرتاسر ایران عزیز می باشد.
خاص بودن و بی همتا بودن محصولات شرکت به دلیل کیفیت بالا و تکنولوژی مورد استفاده در تولید و نوع خدمت رسانی آن که بصورت اختصاصی در اختیار شرکت قرار گرفته و عدم قابلیت کپی برداری از آنها که تحت قوانین کپی رایت بین المللی قرار دارد و همچنین ساختار درآمدزایی منحصر بفرد©BIZ این امکان را برای هر فردی ایجاد میکند تا به کسب درآمد سالم از طریق بازاریابی این محصولات بپردازد.
اُلویت اول مردم در جوامع صنعتی امروز، بهداشت و سلامتی جسم و روان بوده و هرچه تکنولوژی پیشرفت کند مضرات و آلودگیهای ناشی از آن بیشتر شده و این نیاز بیشتر احساس می شود، ما تلاش خود را خواهیم نمودتا سهم ما از بازار هدف با رشد روز افزونی روبرو گردد و بتوانیم سهم قابل توجهی از بازاریابی شبکه ای در ایران را در اختیار بگیریم.

متراهنمای عملی موفقیت در بیز

گام اول: راه اندازی کسب و کار

براي بنا کردن هر کسب و کاري بايد يک سري کارهاي اوليه انجام داد. براي ايجاد کسب و کار بازاریابی شبکه ای نيز بايد مراحل زير را اجرا کنيد:
۱- مراحل ثبت نام را تکميل کنيد.
شما با ثبت نام و همچنين تکميل فرم قرارداد، به عنوان مشاور شرکت شناخته شده و يک کد کاربری دريافت مي کنيد. حتما قوانين شرکت را که در فرم قرارداد آمده به دقت مطالعه کنيد زيرا با امضاي اين فرم در واقع به شرکت اعلام کرده ايد که به تمامي قوانين، آگاهي داشته و با آنها موافقيد. در ضمن سعي کنيد يک نسخه از تمامي فرمهاي مربوطه (قرارداد يا خريد) را براي خود نگهداريد.
۲- تعدادي محصول براي استفادۀ شخصي سفارش دهيد.
به کمک معرف خود اولين سري محصولات خود را سفارش دهيد. بدانيد که تقريبا غيرممکن است بتوانيد کسب و کار بازاریابی شبکه ای خود را بدون استفادة شخصي از محصولات و باور کردن آنها شروع کنيد. به همين دليل، پيشنهاد ما اين است که در شروع کار حتما تعدادي از محصولاتي را که احساس مي کنيد برايتان مناسب است با مشورت معرفتان امتحان کنيد. و هميشه يادتان باشد در بازاریابی شبکه ای، اولين بار محصولات را به خودمان مي فروشيم!
۳- ابزار لازم براي کسب و کار خود را سفارش دهيد
با مشورت معرفتان تعدادي کاتالوگ، بورشور سفارش دهيد تا براي تبليغ کار خود بتوانيد از آنها استفاده کنيد. حتي بهتر است تعدادي از محصولات را خريداري کنيد تا بتوانيد در مواقع لزوم بدون نياز به مراجعه به دفاتر شرکت، خودتان مستقلا اقدام به فروش آنها کنيد. از اين محصولات مي توانيد بعنوان تستر نيز استفاده کنيد که فوق العاده به فروشتان کمک مي‌کند. در ضمن اگر بیز کارت یا حساب بانک پاسارگاد یا ملت نداريد نسبت به گشايش آن اقدام کنيد.
۴- اطلاعات مربوط به گروه معرفي خود را بدست آوريد.
نام، شماره تلفن و ايميل افرادي را که در گروهشان قرار داريد، بگيريد. در روند کار، پس از آشنايي بيشتر با پيشينه و توانايي هاي آنها، با فردي کار کنيد و مرتبط شويد که احساس مي کنيد با وي هماهنگ تر هستید و يا فردي که مي‌تواند حمايت لازم را از شما انجام دهد.
۵- سيستم ارتباطي خود را با شرکت و گروه معرفي خود ايجاد کنيد.
ارتباطات، يکي از مهمترين بخشهاي يک کسب و کار بازاریابی شبکه ای قوي است. به کمک معرف خود ترتيبي دهيد که همواره در جريان اخبار جديد راجع به شرکت، محصولات و همچنين نکاتي راجع به نحوة ساختن کسب و کار خود قرار داشته باشيد. بدين منظور بايد از ایمیل بیز خود استفاده کنید. همچنين به کمک معرفتان در کلوبها، گروهها، وبلاگها تیم خود، جهت آگاهي از اخبار جديد عضو شويد.

کنار هر کدام از مواردي که اجرا کرده ايد علامت بزنيد.
o فرم قرارداد را تکميل کرده و يک نسخه از آن را کپی کرده ام .
o قوانين و مقررات شرکت را مطالعه کرده ام و نسبت به آنها آگاهي دارم.
o تعدادي محصول براي مصرف شخصي سفارش داده ام.
o ابزار لازم براي کسب و کار خود را سفارش داده يا تهيه کرده ام.
o اطلاعات مربوط به گروه معرفي خود را به دست آورده ام.
o ايميل دارم و در گروهها و کلوبها و … براي به روز بودن اطلاعاتم راجع به شرکت و کسب و کار عضو شده ام.

گام دوم: مصرف کردن محصولات و شناخت آنها

تمامي توزيع کنندگان و همچنين راهبران موفق در بازاریابی شبکه ای، همگي مشتری محصولات خود هستند. هر فردي که خواهان موفقيت در بازاریابی شبکه ای است بايد کارش را با مصرف کردن محصولات شرکت خود شروع کند. فهميدن و شناخت محصولات با مصرف کردن آنها بدست مي آيد. افرادي را هم که شما وارد اين کسب و کار مي کنيد با مصرف کردن محصولات و آموزش به همکارانشان براي استفاده از محصولات، تلاشهاي شما را تکثير مي کنند. اولين و اساسي ترين گام در بنا کردن يک کسب و کار موفق، ايجاد گروهي از افرادي است که عاشق محصولات باشند و آنها را مصرف کنند. ريزش افراد در اين کسب و کار، امري طبيعي و اجتناب ناپذير است. اما اگر شما اين فرهنگ را در بين افرادتان ايجاد کرده باشيد که کار خود را با مصرف کردن محصولات شروع کنند و از محصولات استفاده کنند، آنگاه هر چند شايد اين افراد از ادامة کار منصرف شوند و سازمان شما را ترک کنند، اما باز هم اين امکان هست که مصرف کنندة محصولات شرکت شما باقي بمانند. هميشه بخاطر داشته باشيد آنچه که ماندگاري يک سازمان را تضمين مي کند و باعث ايجاد درآمد مستمر چندين ده ساله خواهد بود، مصرف کردن صادقانة محصولات توسط اعضاي سازمان و همچنين توزيع محصولات بين ديگر افراد بيرون از شبکه توزیع کنندگان شرکت است.

گامهايي براي شناخت بهتر محصولات شرکت:
• در جلسات مربوط به شناخت محصولات شرکت کنيد.
• در استفاده از محصولات به نحوه استفاده از آنها که روي برچسب محصولات نوشته شده حتما دقت کنيد.
• براي پاسخگويي به سوالات راجع به محصولات شرکت، کاتالوگ و سي دي هاي محصولات را به دقت مطالعه و مشاهده کنيد.
• در جلسات هفتگي نمايش محصولات شرکت کنيد تا در کنار مشاوران خبره اطلاعات بيشتري از محصولات بدست آوريد.

کنار هر کدام از مواردي که اجرا کرده ايد علامت بزنيد.
o محصولاتي را که براي مصرف شخصي سفارش دادم امتحان کرده ام.
o در جلسه آموزش محصولات شرکت کرده ام و مي دانم که چه موقع و چگونه بايد محصولات را مصرف کرد.
o کاتالوگ محصولات را بخوبي مطالعه کرده ام به گونه اي که مي توانم به سؤالات مربوط به محصولات پاسخ دهم.

گام سوم: مشتري يابي (تهيه ليست مشتريان و شرکای احتمالي)

در اين گام ياد مي گيريم که مشتريانمان را (چه براي محصول و چه براي کسب و کار) از کجا پيدا کنيم. شما با اجراي گامهاي ۱ و ۲، کسب و کار خود را آغاز کرده و با محصولات و خدمات کسب و کارتان آشنا شده ايد. هر صاحب کسب و کاري مثل شما براي سودآوري بايد همواره در حال فروش محصولات يا خدماتش باشد و در نتيجه بايد هميشه در حال مشتري يابي باشد. پس مشتري يابي بايد برايتان يک اولويت روزانه باشد. چون اگر مشتري نداشته باشيد کسب و کارتان سودآور نخواهد بود.
نکته مهمي که در اينجا وجود دارد اين است که ما مي توانيم مشتري يابي را به يکي از اين دو شکل انجام دهيم: فعال يا غيرفعال. منظور از مشتري يابي غيرفعال اين است که براي يافتن مشتريها برنامه خاصي نداشته باشيم و کار خاصي انجام ندهيم بلکه اغلب مشتريهايمان را بر حسب تصادف بدست آوريم. مثلا شايد يک ماه، ده مشتري داشته باشيم و ماه ديگر هيچ مشتري اي نداشته باشيم. اما در مشتري يابي فعال، ما براي يافتن مشتريها برنامه ريزي کرده و کارهاي خاصي انجام مي دهيم و اين بخش مهم از کارمان را به دست تصادف و اتفاق نمي سپاريم! بعبارت ديگر در مشتري يابي فعال، موقعيتهاي فروش (چه محصول و چه کسب و کار) را خودمان ايجاد مي کنيم. اما در مشتري يابي غيرفعال، منتظر مي شويم تا موقعيتهاي فروش، خودشان پيش بيايند. حالا بنظر شما فردي که براي کسب و کارش هدفگذاري و برنامه ريزي کرده است کداميک از اين دو شکل مشتري يابي را بايد انتخاب کند: فعال يا غيرفعال؟! فردي که مشتري يابي را غيرفعالانه انجام مي دهد هيچوقت نمي تواند هدف خاصي براي کسب و کارش تعيين کند چون نمي تواند تعداد مشتريهايش را کنترل کند! (لازم به ذکر است منظورمان از مشتري، هم مشتري محصول است و هم مشتري کسب و کار) پس اگر شما براي کسب و کارتان هدفگذاري کرده ايد ناچار بايد فعالانه مشتري يابي کنيد. يعني بايد براي مشتري يابي تان، برنامه و روش داشته باشيد.
روشهاي زيادي براي مشتري يا بي وجود دارد که ما آنها را به دو بخش اصلي تقسيم مي‌کنيم:
الف- استفاده از شبکه هاي ارتباطي و شبکه سازي
ب- تبليغات در روزنامه ها و مجلات و … يا پخش کردن آگهي هاي تبليغاتي و …
در روش الف، محصول يا کسب و کارمان را به افرادي که ما را مي شناسند پيشنهاد مي‌دهيم. اما در روش ب اين پيشنهاد را به افرادي مي دهيم که قبلا حتي اسم ما را هم نشنيده اند. روش الف روش کار کردن با آشناها است و روش ب روش کار کردن با غريبه ها است. در اين گام فقط به روش الف يعني کار کردن با آشناها مي پردازيم.
روش الف به سه قسمت مشخص تقسيم مي شود:
الف-۱٫ استفاده از شبکه ارتباطي خودمان
الف-۲٫ استفاده از شبکه ارتباطي ديگران
الف-۳٫ شبکه سازي

الف-۱٫ استفاده از شبکه ارتباطي خودمان
هر کدام از ما مسلما شبکه اي از دوستان و آشنايان دارد که تعدادي از آنها مي توانند نسبت به محصول يا کسب و کار ما علاقمند باشند. يعني ما مي توانيم محصول يا کسب و کارمان را به دوستان و آشنايان خودمان پيشنهاد دهيم. بدين منظور و البته براي اينکه کسي از قلم نيفتد اسامي تمامي افراد شبکه ارتباطي مان را در ليست «مشتريان احتمالي» مي نويسيم. براي اينکار نام هر کسي را که مي توانيد «دعوت شخص سوم» را در موردش بکار ببريد در ليست مشتريان احتمالي وارد کنيد. (براي اطلاع از روش دعوت شخص سوم به گام چهارم مراجعه کنيد.) حالا با کمک معرفتان از ليست مشتريان احتمالي ۳۰ نفر را انتخاب کنيد تا اين ماه با آنها در مورد محصول و کارتان صحبت کنيد. اين ۳۰ نفر اولين افرادي هستند که درباره محصولات و کارتان با آنها صحبت مي کنيد، پس در انتخاب آنها دقت کنيد! اين انتخاب حداقل ۳۰ نفر از ليست‌تان را هر ماه انجام دهيد.

الف-۲٫ استفاده از شبکه ارتباطي ديگران
بعضي اوقات اين اتفاق مي افتد که بعضي از دوستان و آشناهايمان، خودشان به محصول يا کسب و کار ما علاقه اي ندارند اما افرادي را مي شناسند که محصول يا کسب و کار ما بدردشان خواهد خورد. ما مي توانيم از دوستانمان بخواهيم که آنها را به ما معرفي کنند. در واقع در اين حالت ما داريم از شبکه ارتباطي ديگران استفاده مي کنيم. اگر دعوت شخص سوم (گام چهارم) را بخوبي ياد بگيريد مي توانيد از شبکه ارتباطي ديگران نيز براي فروش محصول يا کسب و کارتان استفاده کنيد. اما اين را هم بدانيد که اکثر مردم شبکه ارتباطي شان را رايگان در اختيار شما قرار نمي دهند. پس بايد فکر کنيد و روشهايي ابداع کنيد که به کمک آنها به يک فرد، انگيزه کافي بدهيد تا دوستان و آشنايانش را به شما معرفي کند! يادتان نرود که هر بار دوستانتان فرد جديدي را به شما معرفي کردند حتما نام و مشخصاتش را در ليست مشتريان احتمالي يادداشت کنيد.

الف-۳٫ شبکه سازي
در جريان زندگي روزمره امکان دارد هر روز با افراد جديدي آشنا شويم. اسم اين افراد را نيز در ليست مشتريان احتمالي وارد مي کنيم. شايد اين افراد نيز در آينده نزديک يکي از مشتريان محصول يا کسب و کار شما شوند و شايد هم فردي را معرفي کنند که وي مشتري شما شود. براي اينکه يک صاحب کسب و کار براي محصولات يا خدماتش جريان دائمي از مشتريها داشته باشد بايد همواره در حال انجام فعاليت شبکه سازي و يا همان آشنايي با افراد جديد باشد.
همانطور که در مورد مشتري يابي بطور کلي گفتيم، شبکه سازي را هم مي توانيم فعالانه يا غيرفعالانه انجام دهيم. شبکه سازي فعالانه يعني اينکه خودمان را در معرض برقراري ارتباطات جديد قرار دهيم و صرفا منتظر برقراري ارتباطات اتفاقي نباشيم. مثلا کسي که هميشه در لاک خودش است و سر صحبت را با هيچ غريبه اي باز نمي کند و در هيچ گروه، کلاس يا جمعي از افراد جديد، عضو نمي شود چگونه مي تواند ادعا کند که بدنبال برقراري ارتباط با افراد جديد است؟! يادتان باشد وقتي با يک فرد جديد آشنا مي شويد در واقع اين امکان را پيدا کرده ايد که حداقل با ۲۵۰ نفر از دوستان و آشنايان وي (يعني شبکه ارتباطي اش) هم آشنا شويد. پس اگر روزي مثلا بدليل خجالت کشيدن، بي خيال آشنايي با فرد جديدي شويد در واقع فقط وي را از دست نداده ايد بلکه ۲۵۰ نفر شبکه ارتباطي اش را نيز از دست داده ايد!! شبکه سازي مثل کاشتن بذر است يعني اگر الان شبکه سازي کنيد ماههاي آينده به شما جواب خواهد داد. يعني قرار نيست دوستان جديدتان در همان روز آشنايي، مشتري شوند يا کسي را به شما معرفي کنند.

کنار هر کدام از مواردي که اجرا کرده ايد تيک بزنيد.
o ليست مشتريان احتمالي ام را نوشته ام.
o به کمک معرفم، اسامي ۳۰ نفر اول از مشتريان احتمالي ام را انتخاب کرده ام.

گام چهارم: دعوت (پيشنهاد اوليه محصول يا کسب و کار)

در گام قبل فهميديم که مشتريان را از کجا بيابيم و همينطور اينکه چگونه مي توانيم مشتريهايمان را هر روز بيشتر و بيشتر کنيم. شما نيز حداقل اسم ۳۰ نفر اول از مشتريان احتماليتان را آماده کرده ايد. خوب حالا سؤالي که پيش مي آيد اين است که به اين افراد چه بگوييم. ما قصه کارمان را براي اين افراد تعريف مي کنيم تا ببينيم آيا محصول يا کسب و کار ما يا هر دو به کارشان مي آيد يا نه. به تعريف کردن قصه کار، معرفي کار مي‌گوييم. قصه کار ما ۲ بخش اصلي دارد: ۱- قصه محصول ۲- قصه کسب و کار. در گام هشتم، راجع به معرفي کار بيشتر صحبت خواهيم کرد.
وقتي به فردي (غريبه يا آشنا) برمي خوريم کل قصه کارمان را همانجا برايش تعريف نمی‌کنيم. يکي از دلايلش اين است که خود شما تازه وارد اين کار شده ايد و هنوز اطلاعات کافي براي معرفي کارتان را نداريد پس ناچار بايد آن فرد را نزد کسي ببريد که مي تواند معرفي کار را انجام دهد.
پس دعوت کردن يعني اينکه از کسي بخواهيم قصه کار ما (معرفي کار ما) را بشنود.
دعوت کردن، کاري نيست که شما براي اولين بار اينجا به آن برخورد کرده باشيد. همة ما روزانه دهها بار دوستان و غريبه ها را براي انجام دادن کارهايي دعوت مي کنيم. مثلا شما از دوستتان دعوت مي کنيد که به آهنگي که در موبايلتان ذخيره کرده ايد گوش دهد و يا او از شما دعوت مي کند که به تماشاي يک برنامه تلويزيوني بپردازيد و يا مثلا به تازگي با شرکتي در حال عقد يک قرارداد کاري هستيد و براي اينکه مطمئن تر شويد، از يکي از دوستانتان که وکيل است دعوت مي کنيد تا به نمونه اي از آن قرارداد نگاهي بياندازد و به شما مشاوره بدهد. در همه مواردي که مثال زديم در واقع شما از دوستتان دعوت کرديد که کاري را انجام دهد، حال دوستتان مي تواند آن عمل را انجام دهد (يعني دعوت شما را بپذيرد) يا اينکه به هر دليلي آن را انجام ندهد (يعني دعوت شما را رد کند).
در مورد کسب و کار ما نيز به همين شکل است. يعني شما در حال بنا کردن کسب و کاري براي خودتان هستيد و بدنبال همکاراني مي گرديد که آنها هم مثل شما محصولات را مصرف کنند و به ديگران نيز پيشنهاد دهند. پس شما هم از ديگران دعوت مي کنيد که به کسب و کار شما نگاهي بياندازند تا ببينند به دردشان مي خورد يا نه.
دعوت کردن، اولين و مهمترين مهارتي است که يک نتورکر بايد بياموزد.
شما حتي اگر در معرفي کردن کار و آموزش دادن، افتضاح باشيد باز هم مي توانيد در اين کسب و کار، موفق شويد به شرطي که دعوت کردن را بلد باشيد. در زير، فرايند دعوت کردن را که شامل ۴ مرحله است توضيح داده ايم.

مراحل دعوت کردن:

۱- گرم گرفتن: هدف از اين مرحله اين است که کاري کنيد مشتري احتمالي، راحت و بي پرده با شما صحبت کند تا سپس بتوانيد به مرحلة بعدي برويد. قبل از اين مرحله به هيچ وجه نبايد سراغ چيز ديگري برويد.
۲- صلاحيت داشتن: هدف از اين مرحله اين است که از طريق پرسيدن يک سؤال کليدي بفهميم آيا فرد صلاحيت شنيدن قصه ما را دارد يا نه! يعني بسته به اينکه به اين سؤال چه جوابي بدهد ما مي فهميم وي صلاحيت دارد که وقت بگذاريم و کار را برايش معرفي کنيم يا نه. در اينجا دو نمونه را براي مثال مي آوريم.

الف- (کسب و کار) فرض مي کنيم به فردي برخورده ايد (يا تماس گرفته ايد) و پس از گرم گرفتن قصد داريد با وي در مورد کارتان صحبت کنيد. مثلا مي گوييد: «من دارم با يه شرکت آرايشي بهداشتي بصورت فروش مستقيم کار مي کنم يعني محصولات رو از شرکت مي خرم و مي رسونم دست مشتريها و حدود ۲۰ درصد هم پورسانت مي گيرم. (تازه اگه فروشمون هم خوب باشه مي تونيم گروه فروش تشکيل بديم و بابت فروش اونا هم پورسانت بگيريم.) تو احيانا کسي رو سراغ داري که علاقمند باشه راجع به يه همچين کاري اطلاعات بيشتري کسب کنه؟»

ب- (تک محصول) مثل حالت الف با اين تفاوت که در اينجا مي خواهيد صرفا درباره محصول صحبت کنيد. مثلا مي گوييد: «من مشاور يه شرکت آرايشي بهداشتي هستم. يه محصول جالب داريم که بدرد افرادي مي خوره که بوي بد پاشون کلافشون کرده (مثلا تو مهمونيا يا …) و دنبال چيزي مي‌گردن که اين مشکلشونو برطرف کنه. محصول اين شرکت يه پودريه که تو کفش مي ريزن. من خودم … (داستان شخصي خودتان را راجع به پودر ضدبوي پا تعريف کنيد.) احيانا کسي رو سراغ داري که دنبال يه همچين محصولي باشه؟»
اگر دقت کرده باشيد فرمول گام صلاحيت اين است:
۱- بيان کردن کسب و کار يا محصول در چند جمله که مي تواند شامل احساس واقعي شما راجع به کسب و کار يا محصول و تجربه شخصي تان باشد.
۲- پرسيدن سؤال کليدي «احيانا کسي رو سراغ داري که بخواد راجع به يه همچين کاري (محصولي) اطلاعات بيشتري کسب کنه؟».

يادتان باشد که قسمت اول فرمول بايد احساس يا تعريف واقعي خودتان از کسب و کار (يا محصول) باشد. بعبارت ديگر براي بيان قسمت اول، جملات مناسب خودتان را پيدا کنيد.
در جواب سؤال کليدي، فرد مورد نظر مي تواند پاسخهاي متعددي بدهد. مثلا فرض مي کنيم که قسمت الف بالا را به وي گفته ايد و او در جواب، يکي از موارد زير را مي گويد:

الف-۱٫ «نه، کسي رو نميشناسم.»
پس اين فرد صلاحيت (آمادگي) شنيدن قصه ما را ندارد. اينجا دو کار انجام مي دهيم:
۱- به وي مي گوييم: «خوب ، پس اگر احيانا به کسي برخوردي که علاقمند بود مي توني اين کارت من (يا کاتالوگ) رو بهش بدهي؟! شماره من روشه.»
۲- سپس کنار اسمش در ليست «مشتريان احتمالي» علامتي بزنيد تا بعدا دوباره وي را پيگيري کنيد البته با اجازه خودش! (به گام هفتم مراجعه کنيد.)

الف-۲٫ «نه، اما کاتالوگ جالبي داريد! فکر کنم خواهرم بدش نياد يه نگاهي به اين بندازه…»
يا اينکه صرفا سؤالاتي راجع به محصولات مي پرسد. پس اين فرد صلاحيت شنيدن قصه محصول را دارد. يعني حداقل فعلا در مورد محصولات با وي صحبت مي کنيد.

الف-۳٫ «آره، اتفاقا خودم!» و شروع مي کنه به پرسيدن سؤالهايي مثل اينکه چقدر پول درمياري؟ چقدر وقت مي خواد؟ و …
پس اين فرد صلاحيت شنيدن قصه کسب و کار ما را دارد.

خوب حالا که فهميديم فرد مورد نظر صلاحيت شنيدن قصه محصول يا کسب و کار ما را دارد به مرحله ۳ مي رويم.
۳- دعوت: در اين مرحله از فرد مي خواهيم براي کسب اطلاعات بيشتر مثلا به جلسه اي بيايد و معرفي کار يا محصول را بشنود. مثلا براي ۲ حالت الف-۲ و الف-۳ مي توانيم اينگونه بگوييم:
در حالت الف-۲ مي توانيد همانجا به سؤالاتش راجع به محصولات پاسخ دهيد يعني مشاوره محصول را همانجا انجام دهيد. يا اينکه مي توانيد از وي بخواهيد به جلسه نمايش محصولات بيايد تا هم در جلسه آموزشي رايگان مراقبت از پوست شرکت کند و هم بتواند محصولات را امتحان کند و از مشاوران حرفه اي مشاوره بگيرد.
در حالت الف-۳ نيز مي توانيد از وي بخواهيد به جلسه معرفي کسب و کار بيايد تا با کار بطور کامل آشنا شده و همه سؤالاتش را بپرسد.
۴- تنظيم قرار ملاقات : اگر فرد قبول کرد که به جلسه نمايش محصولات يا معرفي کار بيايد حالا نوبت مرحله تنظيم قرار است يعني زمان دقيق جلسه را با وي هماهنگ مي کنيم.

مهم: هنگام دعوت کردن از مشتري احتمالي، در هر مرحله اي امکان دارد که وي ايراد يا سؤالي مطرح کند. براي يادگيري نحوه برخورد با ايرادات و سؤالات مطرح شده به گام هشتم مراجعه کنيد.

کنار هر کدام از مواردي که اجرا کرده ايد تيک بزنيد.
o من نحوه دعوت کردن و جواب دادن به سؤالات مرسوم را با معرفم تمرين کرده‌ام.
o احساس مي کنم که با استفاده از اين روش دعوت، با اطمينان و دلگرمي با مشتريهاي احتمالي ام صحبت کنم.

گام پنجم: مشاور آماده به کار

مشاوران موفق، هميشه آماده به کار هستند چون اين نکته را خوب مي دانند که فرصتهاي عالي خبر نمي کنند! يعني اينکه هم از لحاظ ذهني و هم در عمل کاملا آماده هستند تا هر زمان براي کسب و کارشان کاري انجام دهند. در اينجا بطور خلاصه مواردي را که يک مشاور آماده به آنها نياز دارد يادآوري مي کنيم.
• همراه داشتن تعدادي کاتالوگ که مثلا پشتشان برچسب اسم و شماره تلفن مشاور باشد يا مثلا کارت کسب و کار به آنها الصاق شده باشد.
• همراه داشتن کارت شناسایی شرکت
• همراه داشتن تعدادي نمونه محصول
• از همه مهمتر مشاوري آماده است که در انتهاي هر ماه بداند که ماه بعد چکار مي خواهد بکند و در انتهاي هر هفته بداند که هفته بعد چکار مي خواهد بکند و در انتهاي هر شب بداند که فردا صبح که از خواب برمي خيزد براي کسب و کارش چکار مي خواهد بکند.
• داشتن سررسيد براي همراه داشتن برنامه روزانه و هفتگي و ماهانه
• آمادگي براي استفاده از مناسبتهاي مختلف که در هفته ها و ماههاي بعدي پيش مي آيد.

شايد شما موارد ديگري را هم به اين ليست اضافه کنيد. اما آنچه مسلم است اين است که اگر اين موارد را نداشته باشيد، بنظرتان آيا نبايد به قصدتان در مورد موفقيت دربیز کمي شک کنيد!!

گام ششم: پيگيري (ارتباط هميشگي با مشتريان و مشتريان احتمالی)

پيگيري يکي از مهمترين کارها در بنا کردن يک سازمان موفق و ماندگار در بازاریابی شبکه ای است. در کار ما ۴ نوع پيگيري داريم که هر يک را جداگانه توضيح مي دهيم.

پيگيري مشتريان احتمالي
همانطور که بخاطر داريد در گام سوم ليستي از مشتريان احتمالي تهيه کرديم و قرار شد روزانه حداقل با يک نفر از آنها درباره کار در BIZ صحبت کنيم. هنگام ارتباط با اين افراد (چه در مرحله دعوت و چه در مرحله معرفي کار) ممکن است آنها دقيقا در همان زمان به پيشنهاد شما جواب مثبت ندهند. شما در اين حالت نبايد با اين فرض که خوب اين کار مناسبش نيست وي را کلا از ليستتان حذف کنيد. بلکه کنار اسمش در ليست «مشتريان احتمالي» علامتي بزنيد تا بعدا دوباره وي را پيگيري کنيد البته با اجازه خودش! با پيگيري هاي مناسب و به موقع، مشتريان احتمالي بالاخره تبديل به يکي از موارد زير خواهند شد:
الف- سازندگان کسب و کار. ب- توزيع کنندگان محصول. ج- مشتريان محصول. د- رابطها.

پيگيري مشتريان
پس از اينکه يکي از مشتريان احتماليتان از شما خريد کرد و مشتري شما شد، اسمش را از ليست مشتريان احتمالي به ليست «مشتريان» انتقال دهيد. شما موظفيد که به مشتريانتان خدمات پس از فروش ارائه دهيد. در بازاریابی شبکه ای چون رو در رو و نفر به نفر با افراد برخورد مي کنيم خدمات پس از فروش بايد به بهترين شکل انجام شود. اين خدمات مي تواند شامل يادداشتهاي سپاسگذاري، تماسهاي پيگيري براي برطرف کردن مسائل، نگهداري اسناد مربوط به خريد مشتري به منظور پيش بيني نيازش و تشويق براي سفارشات بعدي باشد. در هر ماه زماني را براي تماس گرفتن با هر مشتري تعيين کنيد و به آنها اطلاع دهيد که مي خواهيد يک سري محصول سفارش دهيد و ببينيد آيا نيازي دارند. انجام اين کارها براي ايجاد يک رابطه خوب و دوستانه بين شما و مشتريتان الزامي است.

پيگيري پيشرفت کار
در جلسات هفتگي که مدير گروهتان هر هفته برايتان برگزار مي کند شرکت کنيد و از وي بخواهيد که پيشرفت کارتان را در همان هفته بررسي کند و به شما در برطرف کردن مسائلتان و هدفگذاري صحيح براي هفته بعد کمک کند. همينطور در جلسه هفتگي پايان هر ماه يا شروع ماه جديد، از وي بخواهيد که پيشرفت کارتان را در همان ماه بررسي کند و به شما در برطرف کردن مسائلتان و هدفگذاري صحيح براي ماه بعد کمک کند. اگر در جلسات پيگيري پيشرفت کار شرکت نمي کنيد ديگر حتي به شانستان هم اميدوار نباشيد چون صددرصد رفتني هستيد!!

پيگيري هزينه ها
هر صاحب کسب و کاري حساب هزينه هايش را دارد. چون معيار موفقيت مالي کسب و کار شما، ميزان سود آن است و نه درآمد آن. پس حتما هزينه هاي ماهيانه خود را ثبت کنيد تا با کسر آن از درآمد ماهيانه تان بفهميد که آيا کسب و کارتان سودآور هست يا اينکه صرفا داريد سربه سر مي کنيد!

مهم: در اينجا يکي از مهمترين نکات مربوط به پيگيري را با شما در ميان مي گذاريم. هر زمان در هنگام دعوت، معرفي يا … متوجه شديد که مشتري احتمالي شما فعلا علاقه اي نشان نمي دهد و خواستيد کنار اسمش علامت بزنيد و بعدا با وي براي پيگيري تماس بگيريد حتما حتما حتما براي اينکار از وي اجازه بگيريد! يعني به او بگوييد آيا به شما اجازه مي دهد در آينده باز هم با وي تماس بگيريد تا او را در جريان اطلاعات جديد راجع به کار يا محصولات قرار بدهيد يا نه. اين کار باعث مي شود هنگام تماس پيگيري، نه شما و نه وي هيچکدام احساس فشار نکنيد!

گام هفتم: معرفي

در اين گام ياد مي گيريم که قصه کسب و کار ما چيست و اينکه چگونه اين قصه را براي مشتريهاي احتمالي تعريف کنيم. هر کسي بايد بتواند قصه کارش را تعريف کند.تسلط داشتن بر بخشهاي مختلف معرفي کار، مهم است اما آنچه مهمتر است اين است که هر فردي معرفي کار (يا همان قصه کارش) را بايد به زبان خودش تعريف کند. يعني فرد معرفي کننده، نبايد متني را حفظ کرده و بدون درک معناي واقعي آن، صرفا آن را تکرار کند. بلکه بايد احساس و فهم واقعي خودش را هنگام تعريف کردن قصه کار انتقال دهد. در گام قبل گفتيم که قصه کارمان را براي چه کساني تعريف مي کنيم. در ذيل نيز بخشهاي مختلف معرفي کارمان را آورده ايم.

متن معرفي کار

شرکت بیز
شرکت بازاریابان ایرانیان زمین یا به اختصار «بیز» فعالیت خودش رو از آذر ۱۳۹۰ با دریافت مجوز از وزارت صنعت و معدن و تجارت شروع کرده. و از یک روش مدرن محصولات خودش رو در اختیار مشتریانش در سراسر ایران قرار میده.

محصولات
محصولات شرکت جزو محصولات مراقبت و بهداشت فردیه و رده های متنوعی از محصولات آرایشی و بهداشتی گرفته تا مواد غذایی و منسوجات و لوازم خانگی رو شامل میشه. شرکت بیز تونسته برند تجاری خودش رو ثبت کنه و محصولات با کیفیتی رو با نشان تجاری خودش وارد بازار کرده. این محصولات چه از لحاظ قیمت و چه کیفیت کاملا قابل رقابت با نمونه های مشابه بازاره که این یکی از نقاط قوت مهم شرکته.

نحوه کار و درآمدزايي
شرکت بیز مي تونست مثل خيلي از شرکتهاي ديگه محصولاتش رو بده مغازه دارها بفروشند. اما بجاي اين کار از روش فروش مستقيم چند سطحی استفاده مي کنه. به اين صورت که يک سري افراد عادي مثل که مغازه دار نيستند با شرکت قرارداد مي‌بندند و مي شوند مشاوران شرکت (يا همان فروشنده هاي مستقيم). اين مشاوران، محصولات رو از شرکت مي خرند و به مشتريها مي فروشند. جريانش اينجوريه که شما روي هر محصولي تا ۲۲ درصد پورسانت مي گيري. هم مي توني محصولات رو خودت مصرف کني و هم مي توني اونا رو بفروشي و سود کني. شرکت بیز هم مثل خيلي شرکتهاي ديگه ميگه هر چقدر محصولات بيشتري از من بخري و بفروشي، پورسانت بيشتري بهت ميدم. اينجوري که آخر هر ماه مي ياد ميزان خريدتون رو توي اون ماه با اين جدول (جدول زير رو نشان بديد) مقايسه مي کنه تا ببينه چند درصد به شما بايد پورسانت بده. (چند مثال از جدول بزنيد)

امتیاز فروش شخصی (PV):
هر محصول یک امتیاز فروش شخصی دارد که درصدی از قیمت محصول است. در هر فاکتور جمع PV تمام محصولات داخل فاکتور محاسبه شده و PV فاکتور بدست می آید. و بعد بر اساس حجم سفارش، طبق جدول بالا پورسانت محاسبه می شود.
به عنوان مثال، یک نماینده سفارشی به مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ تومان را از طریق دفتر کار سایبری خود ثبت می¬کند. با فرض اینکه امتیاز فروش شخصی محصولات سفارش داده شده ۱۰۰% قیمت محصولات باشد، طبق جدول ۱۰% از امتیاز آن را معادل ۱۰,۰۰۰ تومان به عنوان پورسانت دریافت می نماید.

تا به اينجا نکته خاصي راجع به شرکت بیز وجود نداشت چون خيلي شرکتها هم همين کار رو انجام مي دهند. اما اون چيزي که بیز رو از ساير شرکتها متمايز مي کنه اينه که شما براي اينکه از اين تخفيفها استفاده کنيد و به درآمدهاي بالاتر برسيد دو انتخاب داريد يکي اينکه خودتون به تنهايي مثلا ۴ ميليون تومان بفروشيد تا درآمد بیشتری کسب کنید، يا اينکه گروه فروش بسازيد و همگي با هم به فروش ۴ ميليون برسيد. لازم نيست حتما خودتون به تنهايي ۴ ميليون تومان بفروشيد. بلکه مي تونيد با يک گروه فروش مثلا ۲۰ نفره اين فروش رو انجام بديد و به اين درآمد برسيد. اين درآمد ناشي از کار گروهي محدوديتي نداره يعني هر چي گروه بزرگتر و فروش بيشتر باشه درآمد شما هم بيشتر ميشه.
حالا من ۲ تا از مشخصه هاي کاريمون رو ميگم که براي ما جالب بوده. مشخصه اول، شايسته سالاري. يعني چي؟ الان ما ميريم يه شرکت و شما در اونجا استخدام ميشيد بعنوان کارمند. شما يه رييس داري. اون بيشتر حقوق ميگيره يا شما؟ رييس. چرا؟ چون رييس شما است. نه به اين دليل که حتما تجربه اش بيشتره. و نه به اين دليل که حتما ساعات کاريش بيشتر از شما است. و نه به اين دليل که در يه ساعت، بيشتر از شما تلاش مي کنه. بلکه فقط و فقط به اين دليل که رييس شما است. حالا شايد واقعا شما بيشتر از اون داريد کار مي کنيد. شايد واقعا تجربه شما بيشتر از اون باشه. اما صرفا به اين دليل که در سطح پايينتري قرار دارين درآمدتون کمتره. اما تو کار ما چطور؟ واسه ما اين شکليه. مثلا فرض کنيد که من شما رو ترغيب مي کنم که اين کار جواب ميده و بياييد تو گروه فروش ما. و شما هم قبول مي کني و مياي تو گروه فروش من و با کمک من شروع مي‌کني به مجموعه سازی. حالا سوال اينه که آيا با توجه به اينکه شما بعد از من وارد اين کار شدي و در واقع گروهتون هم بخشي از گروه من هست باز هم امکان داره درآمد شما بيشتر از من بشه؟ صد در صد! اصلا يکي از زيباييهاي اين کار اين بوده که ما اومديم سراغش. يعني با اينکه شما بعد از من وارد اين کار شدي و با اينکه گروهت داخل گروه من هست اما اين امکان وجود داره که درآمدت بيشتر از درآمد من بشه. دقيقا به اين بستگي داره که چقدر تلاش کرده باشي. يعني طرح سوددهی شرکت طوري طراحي شده که اگر شما گروه فروش بهتري ساخته باشي و اونا بهتر بتونن بفروشن شما درآمد ماهيانتون بيشتر از من ميشه. با اينکه من به شما ياد دادم که چطوري اين کار رو انجام بديد. ما به اين ميگيم شايسته سالاري. يعني اوني که سختکوش تر و البته هوشمندانه تر کار مي کنه درآمدش هم بيشتره.
حالا مشخصه دوم که بهش ميگيم درآمد مستمر يا درآمد هميشگي. يعني چي؟ راجع به ساختن گروه فروش بهتون گفتم. گفتم که شما مياييد اينجا و يه کم فروش انجام مي ديد و احساس مي کنيد که مي تونيد به ديگران هم ياد بديد. پس مي آييد و به کمک ما يه گروه فروش مي سازيد مثلا يه گروه فروش ۵۰ نفره. و درآمدتون مي رسه به ماهيانه ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان. همه حرف ما اينه که ديگه از اين به بعد اين درآمد ماهيانه ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان هست! به چه شرطي؟ به شرطي که اين گروه فروش وجود داشته باشه يعني افرادت فروششون رو انجام بدن و شرکت هم وجود داشته باشه. يعني اين ۲ تا از بين نرفته باشن! يعني شما يه بار زحمت مي کشي و يه گروه فروش رو به سختي مي‌سازي اما وقتي که ساخته شد ديگه اون هر ماه بهت درآمد ميده. دقيقا مثل کاشتن يه درخت. شما اول که درخت رو مي کاري يکي دو روز بعد که بهت ميوه نميده. اول بايد کلي ازش مراقبت کني. بهش کود بدي. آب بدي تا يواش يواش رشد کنه و مثلا بعد از يکي دو سال بهت ميوه بده. اما وقتي ميوه ميده ديگه هر سال ميوه ميده. و شما مراقبت خيلي کمتري انجام ميدي چون اون به مراقبت کمتري نياز داره. (يا مثال مترجم کتاب). کار ما هم عين کاشتن همون درخته. شما يک بار که گروه فروش رو ساختي تا زماني که اون گروه فروش هست اون درآمد ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان هم هست. مثل اونکه تا زماني که اون درخته هست و يه ذره آب هست اون ميوه ها هم هست. ميخوام اينو بگم که براي اينکه درآمدتون همون ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان بمونه نيازي نيست اين ۵۰ نفر تعدادشون بيشتر بشن. ما به اين مي گيم درآمد هميشگي. يعني ما يکبار يه کار رو انجام ميديم که البته کار راحتي نيست اما مي تونيم براي ماههاي متوالي و حتي براي سالهاي متوالي، ماهيانه از اون درآمد استفاده کنيم و اون درآمد رو داشته باشيم.

آموزشها و حمايت ما
خب حالا بعد از اينهمه داستان ميخوام بهتون بگم ما اينجا چکاره ايم؟ بهتون توضيح ميدم که ما چه کمکي بهتون ميکنيم و چرا؟! ببينيد شما وارد اين کار مي شيد و در ابتدا ما به شما پيشنهاد ميديم که بياييد و بطور آزمايشي توي گروه ما شرکت کنيد مثلا تو شوهاي محصول شرکت کنيد، کاتالوگ رو به اطرافيان تون نشون بديد و … تا خودتون از نزديک کار رو لمس کنيد و ببينيد اين چيزايي که بهتون گفتيم حقيقت داره يا نه و آيا اين کار بدردتون ميخوره يا نه. (در اينجا نحوه حمايت و آموزشهاي خودتان را براي وي شرح دهيد.)

تصميم گيري
خب اين کل کار ما بود. ديگه انتخاب با شما است. ما براي راحتي کارتون يه برگه تصميم گيري آماده کرديم که تو اون، همه حالاتي که شما ميتونيد انتخاب کنيد رو آورديم تا با چشمان باز و آگاهي کامل، هر کدوم رو که خواستيد انتخاب کنيد. اگر هم براي تصميم گيري تون به اطلاعات بيشتري نياز داريد من در خدمتتون هستم که به سؤالاتون پاسخ بدم.

مهم: هنگام معرفي کار، در هر مرحله اي امکان دارد که فرد سؤال يا ايرادي مطرح کند. براي يادگيري نحوه برخورد با ايرادات و سؤالات مطرح شده به گام هشتم مراجعه کنيد.
مهم: فرد پس از شنيدن معرفي کار امکان دارد موارد برگه تصميم گيري را انتخاب نکند و از شما براي فکر کردن بيشتر فرصت بخواهد. يا شايد بگويد که خودش در حال حاضر آماده کار نيست اما فردي را مي شناسد که اين کار يا محصول مناسبش است. در همه اين حالات لازم است که ارتباطمان را با وي قطع نکرده و بعبارتي او را پيگيري کنيم.

در ضمن براي يادگيري چگونگي ارائه يک معرفي حرفه اي در جلسه «آموزش معرفي کار» شرکت کنيد.

کنار هر کدام از مواردي که اجرا کرده ايد تيک بزنيد.
o بخشهاي اصلي معرفي کارم را فهميده ام و مي توانم راجع به آنها خودم صحبت کنم.
o در جلسه «آموزش معرفي کار» شرکت کرده ام.

گام هشتم: برطرف کردن سؤالات و ايرادات

همانگونه که در گامهاي قبلي ياد گرفتيم در هر مرحله اي از ارتباط با مشتري احتمالي (دعوت، معرفي) امکان دارد وي سؤالات يا ايراداتي را مطرح کند. ظاهرا وقتي فرد سؤالي مي پرسد، نشاندهنده اين است که وي هنوز تصميم گيري نکرده و بدنبال اطلاعات بيشتر براي تصميم گيري است. اما وقتي ايرادي مطرح مي کند ظاهرا نشان مي دهد که تصميم گيري کرده و در واقع به شما نه گفته است و حالا دارد دليل رد کردن کسب و کار يا محصول را به شما مي گويد. براي مثال چند سؤال و ايراد را در زير آورده ايم:

سؤالات:
– اگر محصولي خراب باشه يا براي مشتري مشکل ساز بشه، چه کار بايد کرد؟
– روشهاي فروش شما چيه؟ – آدرس دفتر مرکزي شرکت چيه؟ در چه استان هایی داره فعاليت ميکنه؟

ايرادات:
– اي بابا اين که همون گلدکوئيسته!! دو نفر مياري که اونام دو نفر ميارن و…. کلاهبرداريه!
– دوستم وارد اين کار شد اما بعد از يکسال تا اونجايي که من خبر دارم هنوز چيزي درنياورده! فکر نمي کنم اين کار جواب بده!
– قيمت محصولاتش خيلي گرونه! کسي اينارو نمي خره!
– من کسي از اطرافيانم رو سراغ ندارم که از اينجور چيزا بخره يا بتونم به اين کار دعوتش کنم!

وقتي فرد سؤال يا ايرادي مطرح مي کند، اکثر افراد بطور طبيعي شروع مي کنند به جواب دادن به سؤال يا برطرف کردن ايراد وي. براي يادگيري نحوه برخورد با سؤالات و ايرادات، در جلسه «سؤالات و ايرادات» شرکت کنيد.

کنار هر کدام از مواردي که اجرا کرده ايد تيک بزنيد.
o در جلسه «سؤالات و ايرادات» شرکت کرده ام.
o با انواع سؤالات و ايرادات آشنا شده ام و پاسخ اصلي ترين آنها را مي دانم.
o دو روش اصلي در برخورد با ايرادات و سؤالات را مي دانم.

به اميد موفقيت روزافزون شمان مصاحبه رئیس هیئت مدیره شرکت بازاریابان ایرانیان زمین با نشریه کارآفرین ناب نخستین نشریه بازاریابی شبکه ای

راهی نو برای مالکیت کسب و کار

 

در گفت و گویی با غلامرضا عطاران”رئیس هیئت مدیره شرکت بازاریابان ایرانیان زمین”

 

کارآفرین ناب: لطفاً معرفی مختصری از خودتان و سوابق کاری تان بفرمائید.

غلامرضا عطاران هستم، کارشناس ارشد مدیریت سیستم و رئیس هیئت مدیره شرکت بازاریابان ایرانیان زمین. حدود ۲۹ سال سابقه خدمات دولتی دارم که در چند وزارتخانه و نهاد دولتی مشغول به کار بوده ام.

کارآفرین ناب: فعالیت در حوزه بازاریابی شبکه ای را از چه زمانی آغاز کردید؟

حدود ۳ سال پیش که مجوزهای بازاریابی شبکه ای توسط وزارت صنعت معدن و تجارت به صورت قانونی ارائه شد ما نیز در همان زمان مجوزمان را برای شروع فعالیت بازاریابی شبکه ای به صورت رسمی دریافت نمودیم و در اصل جزء اولین گروه شرکت هایی بودیم که مجوز گرفتیم.

کارآفرین ناب: جناب عطاران لطفاً توضیحی درباره فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای برای خوانندگانی که در این حوزه اطلاعاتی ندارند بفرمائید. در واقع فعالیت اصلی این شرکت ها چیست؟

بازاریابی شبکه ای زیر مجموعه ی فروش مستقیم است. در واقع به نوعی همان فروش مستقیم چند سطحی (MLM) می باشد. عمر صنعت فروش مستقیم نزدیک به یک قرن است؛ اما قوانین بازاریابی شبکه ای برای اولین بار در آمریکا تدوین گردید که به حدود نیم قرن پیش باز می گردد.

بازاریابی شبکه ای، روشی موثر برای توزیع محصولات و خدمات است و می تواند در مورد بسیاری از کالاها، پُربازده تر از روش های سنتی عمل کند. در این روش منابع مالی که قرار است صرف تبلیغات و زنجیره توزیع شود، به صورت پورسانت بین خود مصرف کننده ها پخش می شود؛ به همین دلیل امروزه این روش را در مقایسه با سایر روش های توزیعی و تبلیغی، روش عادلانه تری برای توزیع ثروت می دانند. بازاریابی شبکه ای یا همان فروش مستقیم چند سطحی که قبلاً به نام دسیسه های هرمی از آن بدگویی می شد، امروزه به یکی از قوی ترین روش های توزیع کالا و خدمات در دنیا تبدیل شده است که انشاالله در آینده نزدیک در ایران عزیزمان نیز شاهد روند رو به رشد این تجارت خواهیم بود.

کارآفرین ناب: منظورتان از دسیسه های هرمی چیست؟ در واقع تخلف این شرکت ها چه بود؟

به طور مثال هیچ کالایی دست مشتری نمی دادند؛ در اصطلاح هوا می فروختند و پولی را دریافت می کردند. شرکت هایی هم که ظاهراً کالایی ارائه می کردند، عموماً کالاهایی بود که ارزشی معادل هزینه دریافتی بابت شان را نداشتند. برای شناخت تفاوت های اصلی شرکت های دسیسه هرمی با بازاریابی شبکه ای کافی است به سایت مرجع وزارت صنعت معدن و تجارت در زمینه بازاریابی شبکه ای به آدرس www.networkmarketing.moc.gov.ir مراجعه نمائید.

کارآفرین ناب: در حال حاضر چطور؟ قوانین به چه شکل است؟

متأسفانه ما هنوز در ایران قانون خاصی برای بازاریابی شبکه ای نداریم؛ مجوز فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای توسط شورای عالی امنیت ملی صادر شده و دستورالعمل هایی وجود دارد که این دستورالعمل ها توسط کمیته ای به نام کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای کشور به تصویب رسیده است. زمانی که دستورالعمل ابلاغ شد، صدور مجوز فعالیت شرکت ها با نظر کمیته ای به نام کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای کشور و محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت که دبیرخانه کمیته می باشد، آغاز گردید.

طبق آمارهای سازمان مدیریت کشور برای ایجاد هر شغل در کشور حداقل نیاز به ۷۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری می باشد. در واقع دولت باید سرمایه گذاری کند تا یک شغل ایجاد شود. شرکت های بازاریابی شبکه ای به عنوان سازمان های غیر رسمی به کمک دولت ها آمده و بدون دریافت بودجه یا هرگونه وجهی، شغل ایجاد می کنند. در این شرکت ها آموزش کسب و کار و آموزش مهارت بازاریابی و فروش به تازه واردها داده می شود.

متأسفانه در ایران کار پاره وقت یا ساعتی بسیار کم داریم؛ زیرا طبق قانون کار هر فردی که بخواهد جایی مشغول به کار شود باید بیمه شود، در غیر این صورت کارفرما جریمه می شود؛ بنابراین صاحبان مشاغل سعی می کنند اصلاً استخدام نداشته باشند تا درگیر مسائل قانون کار و مسائل بعد از آن نشوند. این شرکت ها به راحتی فضای کسب و کار را برای جوانانی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و جویای کار هستند، یا همراه با تحصیل خود نیاز به یک کار پاره وقت دارند، مهیا می کنند و بهترین حالت برای حل این مشکل می باشند.

شخص در هر ساعت و هر زمانی که دوست دارد می تواند فعالیت بازاریابی در این شرکت ها را داشته باشد و ساعت خاصی برای انجام کار تعریف نشده است.

کارآفرین ناب:  بعد از اینکه آموزش ها تکمیل شد چه اتفاقی می افتد؟

بهتر است بگوئیم وقتی آموزش های مقدماتی تمام شد. زیرا در بازاریابی شبکه ای آموزش جزء برنامه های همیشگی کار است. در واقع یکی از جاذبه های بزرگ این تجارت رشد شخصی است، که افراد می توانند در این تجارت از طریق آموزش های عملی به دست آورند. وقتی آموزش های (پایه) تکمیل شد در همان تیم ها می توانند شروع به فعالیت کنند. در اولین مرحله محصولاتی را می خرند که ابتدا خودشان با آن ها آشنا شوند، تا بتوانند راحت تر احساس خود را درباره مصرف محصولات، به مشتریان انتقال دهند. به همین دلیل  است که در فروش مستقیم معروف است که «فروشنده باید اولین فروش را به خودش انجام دهد.»

بعد از تکمیل آموزش ها، افراد در تیم هایی که انتخاب کردند مشغول به فعالیت می شوند که این فعالیت معمولاً با مصرف شخصی محصولات، توصیه به اطرافیان شروع و با جذب و آموزش افراد علاقمند به انجام این حرفه ادامه می یابد.

کارآفرین ناب: نظرتان راجع به بازاریابی هرمی چیست؟ اگر مشروط بر اینکه محصولی در آن فروخته شود مورد تأیید است؟

ممنوعیت طرح های دسیسه هرمی (و نه بازاریابی هرمی)، تنها ارتباط به داشتن یا نداشتن محصول ندارد. زیرا در حال حاضر طرح های هرمی ای وجود دارند که محصول هم ارائه می دهند اما باز هم غیر قانونی اند و به طرح های هرمی محصول دار معروف اند. مشکل در طرح های هرمی این است که پیوستن افراد به این گونه شبکه ها، با انگیزه ی مصرف و فروش محصولات نیست؛ بلکه به دلیل استفاده از پلن درآمدی صرفاً با عضوگیری، اجبار و تطمیع افراد جدید به خرید محصولات بی ارزش یا کم ارزش و ادامه ی این روند می باشد. در شرکت های هرمی، محصول اهمیتی ندارد. آنچه مهم است پلن درآمدی و عضوگیری مداوم جهت کسب درآمد است. این درآمد صرفاً با ورود افراد جدید حاصل می شود. در حالی که در شرکت های بازاریابی شبکه ای، محصول یکی از ارکان اساسی به حساب می آید و درآمد افراد، نه با ورود افراد جدید بلکه از طریق فروش محصولات به مشتریان به دست می آید.

به عبارتی در شرکت های هرمی، با توقف عضوگیری، درآمد همه ی افراد شبکه قطع خواهد شد، در حالی که در بازاریابی شبکه ای، درآمد افراد با توقف عضوگیری نه تنها قطع نمی شود، بلکه می تواند بیش تر هم شود! زیرا این درآمد فقط به میزان فروش کالاها مربوط است.

کارآفرین ناب: در حال حاضر روش شرکت های بازاریابی شبکه ای به چه شکل می باشد؟

بازاریابی شبکه ای یعنی فروش مستقیم محصول. شرکت های بازاریابی شبکه ای با مبادی تولید و یا وارد کننده اصلی کالا در ارتباط می باشند. کالاهایی که وارد کشور شده، یا کالاهایی که در کشور تولید می شوند تا زمانی که دست مصرف کننده نهایی برسند، چندین مرحله را طی کرده و از واسطه های زیادی عبور می کند. در واقع شرکت های بازاریابی شبکه ای خود را به تولید کننده و یا وارد کننده اصلی وصل کرده و کالا را مستقیماً از کارخانه تهیه نموده و به دست مصرف کننده می رسانند؛ بنابراین واسطه ها حذف شده و سودی که قرار است به واسطه ها برسد در شرکت های بازاریابی شبکه ای در قالب یک پلن که در این شرکت ها تعریف شده، در بین بازاریابان یا نمایندگان مستقل زیر مجموعه ها به صورت عادلانه تقسیم می شود، که البته برای آن اصول استاندارد جهانی وجود دارد.

کارآفرین ناب: جناب عطاران فروشگاه های مختلفی که اکنون در سطح شهر تخفیف هایی برای مشتریان گذاشته اند، آیا ضربه ای به فروش شما نمی زنند؟

آن تخفیف ها فصلی و مقطعی هستند و به ما ضربه ای نمی زنند. ما یکسری کالا داریم که قیمت آن ها حتی از فروشگاه های زنجیره ای نیز پائین تر است. به طور مثال فروشگاه شهروند را در نظر بگیرید که قیمت های آن نسبت به بقیه فروشگاه ها متعادل تر است، ما حتی بعضی از کالاهایمان از فروشگاه های شهروند نیز ارزان تر است .

همان طور که قبلاً اشاره شد در شرکت های بازاریابی شبکه ای کالا بایستی از مبادی اصلی تولید یا واردات تأمین شود یا برند خود شرکت را داشته باشند. کالا باید منحصر به فرد و خاص باشد، محصولی نباشد که در تمامی فروشگاه ها یافت شود، در غیر این صورت فروشنده های مستقیم سودی نخواهند کرد.

در مرحله اول اجرای دستورالعمل بازاریابی شبکه ای، به شرکت ها اجازه داده شد که کالای منحصر به فرد و خاصی داشته باشند که شرکت بیز این کالاها را در سبد خود داشت؛ کالاهایی که از خارج کشور وارد می کردیم و در ارتباط با بهداشت و سلامت فردی بود مانند دستگاه تصفیه آب، دستبندهای مغناطیسی و… .

در مرحله دوم که دستورالعمل تغییر کرد، مرکز امور اصناف لیست یکسری کالاهایی را اعلام و عنوان نمودند که بایستی این کالاها را در سبد خود داشته باشید که متأسفانه محصولات لیست، کالاهای فروشگاهی بودند که همه جا یافت می شد. وقتی دیدیم که مرکز امور اصناف کالاهای منحصر به فرد و خاص را از لیست خارج کرده و کالاهای عام را در دستورالعمل قرار داده، تصمیم گرفتیم که کالاهای عامی داشته باشیم که خاص و یونیک باشند و از کالاهای عام، محصولات منحصر به فرد بسازیم.

به همین منظور برای اولین بار شرکت بازاریابان ایرانیان زمین، برند BIZ را برای ۳۰۰ قلم کالا در ۱۴ طبقه به ثبت علامت تجاری رساند. حدود ۲ سال تلاش کردیم تا این کار را انجام دهیم. وقتی برندمان ثبت شد با کارخانجاتی که ظرفیت خالی داشتند وارد مذاکره شدیم و محصولاتی را که با تحقیق و توسعه انتخاب کرده بودیم را در آن جا تولید کردیم که در اصطلاح می گویندout source .

این کار خیلی سخت و مهم است، زیرا از برند خودمان استفاده می کنیم، بایستی کالاها حتماً از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا روح برند آسیبی نبیند. برای این عمل ما شخصاً MC  کار شدیم و از ابتدا تا انتها پروژه تولید را خودمان مدیریت کردیم و به شکر خدا موفق هم بوده ایم.

کارآفرین ناب: یعنی شرکت بیز کارخانه ای مختص به خود ندارد؟

خیر. از آن جایی که حدود ۱۴ سال عضو انجمن مدیران صنایع کشور بودم، تقریباً با مشکلات تولیدکنندگان آشنا هستم. در واقع ما از ظرفیت خالی کارخانجات دیگر استفاده کردیم، نه اینکه برویم رقیب آن ها شویم و از وظیفه اصلی خود که حلقه اتصال تولید کننده با مصرف کننده نهایی می باشد دور شویم و به هدف اصلی خود دست نیابیم.

زمانی تولید داخلی خوب است که تمام ظرفیت تولیدکنندگان پُر شده باشد و بعد بیائیم تولید جدیدی را راه اندازی کنیم. نباید شعار دهیم و خیال پردازی کنیم. در حال حاضر کارخانجات کشور با تمام ظرفیت اسمی خود کار نمی کنند و اکثریت ظرفیت خالی دارند؛ بنابراین این معقول به نظر می رسد که شرکت های عرضه کننده از ظرفیت خالی همان کارخانجات استفاده کنند.

کارآفرین ناب: جناب عطاران در مورد محصولات شرکت بیز توضیح دهید. در حال حاضر چه محصولاتی دارید و به چه شکل تولید می شوند؟

همانطور که در بالا اشاره شد بعد از دستورالعمل جدید اصناف که نام کالاها را ذکر کرده بودند، ما بدنبال کالای مصرفی رفتیم و چون سیاست ما از ابتدا محصولات بهداشت و سلامت فردی بود، کالاهایی را از این رسته انتخاب کردیم که عمدتاً مصرفی هستند و فقط دو گروه بود که جزء کالای با دوام به حساب می آمد، دستگاه های تصفیه آب و ساعت. بقیه مصرفی و در رسته بهداشت و سلامت فردی هستند.

کارآفرین ناب: در مورد پلن درآمدزایی شرکت بگوئید.

بسته به نوع کالاهایی که در پلن قرار می گیرد، سوددهی پلن مشخص می شود. بر خلاف تصور عمومی خیلی از افرادی که در این حرفه فعالیت می کنند، پلن خوب پلنی نیست که فقط بیش ترین سود را می دهد، بلکه باید سود هر لایه از شبکه فروش را به طور عادلانه و براساس میزان مشارکت در فروش پرداخت کند.

در پلن بیز سعی شده است هم حقوق توزیع کنندگان و هم حقوق راهبران به یک اندازه در نظر گرفته شود تا افراد مختلف با انگیزه های متفاوت هر کدام بتوانند بسته به تلاش شان از این پلن بهره مند شوند. پورسانت هایی برای علاقمند کردن راهبران جهت فعالیت در عمق شبکه و کمک به لایه های پایین تر گروه شان، و همین طور پورسانت هایی جهت سهیم کردن راهبران در سود نهایی شرکت در نظر گرفته شده است. یعنی در پلن پورسانت دهی شرکت، هم حقوق افراد توزیع کننده را لحاظ کرده ایم و هم راهبران و کسانی که جدی تر و حرفه ای تر فعالیت می کنند.

کارآفرین ناب: پلن ها و قوانین شرکت بیز چگونه نوشته شده است؟ آیا از قوانین خاصی الگو گرفته اید؟

ما بسیاری از پلن ها و قوانین شرکت های مطرح دنیا را در زمینه بازاریابی شبکه ای بررسی کردیم و به نکات مثبت و منفی آن ها پی بردیم. اما از طرفی با این آسیب هم آشنایی داریم که کپی برداری صِرف از پلن های شرکت های دیگر چه عواقبی در پی می تواند داشته باشد؛ به همین منظور در انتخاب محصولات، طراحی پلن درآمدی و تدوین قوانین شرکت، از راهنمایی مشاوران حرفه ای در این زمینه استفاده کردیم. به طوری که مثلاً برای طراحی پلن درآمدزایی، نزدیک به یک سال تحقیق و مطالعه صورت گرفت. متأسفانه در زمان طراحی پلن نگاه عمومی بر این بود که فقط سود بیش تر مدنظر باشد و توقعات نادرستی از سمت نگاه عمومی در این باره وجود داشت. اما خوشبختانه تیم تحقیقاتی شرکت بدون توجه به این فشارها، اصول استاندارد را برای طراحی پلن، الگوی کار خود قرار داد. پلن تمام شرکت های معتبر جهانی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نیازهای تمام گروه های حاضر در شبکه اعم از مشاوران فروش، شبکه سازان پاره وقت و افرادی که قصد شبکه سازی حرفه ای را دارند در نظر گرفته شد که خوشبختانه نتیجه کار، گویای درستی این ملاحظات می باشد.

امروز در طرح سوددهی بیز هر فرد با توجه به میزان مشارکت خود در فروش، سود عادلانه دریافت می کند و در واقع خود پلن، افراد را به سمت فعالیت سالم بازاریابی شبکه ای هدایت می کند. بر خلاف خیلی از پلن ها که به دلیل ضعف طراحی، شبکه سازان را به سمت تبدیل شبکه فروش به ساختار هرمی سوق می دهند. شاید در ظاهر به نظر ساده بیاید، اما طراحی یک طرح سوددهی علمی و حرفه ای، کار بسیار سخت و پیچیده ای است؛ زیرا پلن ناکارآمد علاوه بر ضربه زدن به بدنه شبکه فروش می تواند تمامیت شرکت را نیز به خطر بیندازد و موجب ورشکستگی شرکت شود. حتی همین حالا هم بازدهی پلن سوددهی بیز، ماه به ماه مورد تحلیل قرار می گیرد و همین امروز هم طرح های آماده ای برای اجرا در ۶ ماه آینده و حتی ۱ سال آینده برای ارتقاء طرح سوددهی شرکت داریم.

کارآفرین ناب: استاندارد جهانی خاصی برای درصد پورسانت پلن ها وجود دارد؟ یا اینکه به صورت مجزا مشخص می گردد؟

در شرکت های بازاریابی شبکه ای از آن جا که این سود ناشی از حذف واسطه ها و هزینه تبلیغات است، در مورد هر کالا و هر شرکت کاملاً متفاوت است، ولی میانگین درصد پورسانت پرداختی در پلن ها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد قیمت فروش محصولات است. با توجه به قوانین ایران و جدید بودن این صنعت در کشور این سود مقداری کم تر از عرف دنیا می باشد. پورسانت ها بستگی به کالایی دارد که در پلن قرار می گیرند. در شرکت های هرمی، پلن فروخته می شد، اما در شرکت های بازاریابی شبکه ای ما کالا می فروشیم. هر کالا ارزش ذاتی خاص خود را دارد. وقتی کالا در بازار با قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه می شود، شرکت نمی تواند آن را ۱۲۰۰ تومان بفروشد. حاشیه سود اگر متعارف نباشد و از یک درصدی بالاتر رود، این طور است که من کالا را گران تر از بازار به شما فروخته باشم و بعد پولش را به شما بازگردانم. این کار که هنر نیست، پول از این جیب به آن جیب شده است.

کارآفرین ناب: به نظر شما چه فعالیت هایی می تواند باعث موفقیت یک شرکت بازاریابی شبکه ای شود؟

با توجه به فعالیت بیش از یک دهه شرکت های دسیسه هرمی به نام بازاریابی شبکه ای و سوء استفاده از این اسم، امروزه عملکرد شرکت ها و راهبران و توزیع کنندگان بسیار حساس و نقش حیاتی در رشد و بقای این صنعت در میهن عزیزمان دارد.

لازم است راهبران شرکت ها، آموزش های غلط شرکت های دسیسه هرمی را که صرفاً به عضوگیری و ترغیب افراد به هر قیمتی برای انجام این فعالیت بود را فراموش کنند و از نو در مورد بازاریابی شبکه ای و فروش مستقیم چند سطحی- که همانا مصرف صادقانه محصولات، توصیه به خانواده همکاران، دوستان برای مصرف، جذب و آموزش افراد علاقمند می باشد- یاد بگیرند و یاد دهند.

کارآفرین ناب: آیا این خوب و سالم کار کردن شاخص های خاصی دارد؟

سالم و خوب كار كردن را مي توان به دو بخش تقسيم كرد، يكي شركت ها و ديگري تيم ها و راهبران.

در مورد شركت ها بايد تمامي معيارها از جمله كيفيت و كميت و قيمت كالاها مناسب باشد. ارسال و توزيع محصولات به بهترين نحو صورت پذيرد. واحد پاسخگويي به مسائل و مشكلات توزيع كنندگان به صورت تلفني و ايميلي و …. از كم ترين مواردي است كه هر شركت خوب و سالم براي رشد نياز دارد؛ اما در مورد تيم ها و راهبران، بايد فروش اجباري، پيش انباشته سازي و …. كليه عواملي كه باعث ايجاد نارضايتي در قشر توزيع كنندگان مي شود، جلوگيري كرد تا به دليل تخلف عده اي، كل فعاليت شركت مختل و يا باعث بدنامي نشود.

باید برای افرادی که وارد شبکه می شوند یک برنامه قدم به قدم رشد و آموزش وجود داشته باشد، افراد باید در طول فعالیت خود نحوه فعالیت حرفه ای در این تجارت را فرا بگیرند تا بتوانند برای خود کسب مهارت کنند که در آینده تضمین زندگی آن ها شود نه اینکه فقط براساس جوسازی، افراد را تهییج به حضور در شرکت کرد. افراد شبکه باید خودشان فرهنگ استفاده از محصولات را داشته باشند نه اینکه فقط به انگیزه درآمد وارد شبکه شده باشند.

ما یک شعار داریم که اعتبار المثنی ندارد، یعنی شرکت بایستی طوری فعالیت نماید که باعث سلب اعتماد مسئولان و بازاریابان نگردد و بسیاری از موارد دیگر که در اینجا نمی شود به همه آن ها اشاره کرد.

کارآفرین ناب: مزیت شرکت بیز نسبت به سایر رقبا در چه چیزی است؟

شرکت بیز مزایای متعددی دارد، اما شاید مهم ترین آن ها راهبران حرفه ای و دلسوز بیز باشند. همان طور که می دانید کار گروهی موثر، یکی از اصول موفقیت در بازاریابی شبکه ای است، و فعالیت تیمی صرفاً توسط راهبران کارآزموده، نتیجه بخش خواهد بود. شرکت بیز، خوشبختانه در چند سال اخیر از همراهی بی چون و چرای مجموعه ای از راهبران بهره مند بوده است که در همه ی ناملایمات و سختی ها، ما را تنها نگذاشته و پا به پای شرکت در پیشبرد اهداف جمعی مان نقش بسزایی ایفا نموده اند. ما به داشتن آن ها می بالیم و مسلماً آن ها را اصلی ترین سرمایه ی بیز می دانیم.

وجود چنین راهبرانی در هر گروهی، موفقیت هر فرد تازه کاری را در این صنعت تضمین خواهد کرد. علاوه بر این معتقدم بزرگ ترین معیار ارزیابی هر شرکتی، اهداف و بینش و رسالت مدیران و پایه گذاران آن شرکت است. از همان روز اول تمام افرادی که ستون های اصلی شرکت را تشکیل می دهند با هدفی بزرگ و ارزشمند پا به میدان گذاشتند و آن هم فرهنگ سازی تجارت بازاریابی شبکه ای سالم و قانونمند در کشور عزیزمان ایران و صادر کردن این تجارت حتی به خارج از مرزهای کشور بود که البته خیلی ها با نگاه به موانع موجود انجام آن را غیر ممکن می‌دانستند. اما به شکر خدا و همت تمام اعضا تا به امروز از پس تمام مشکلات سربلند بیرون آمده ایم و همین حالا هم کارنامه درخشانی داریم. و به لطف خدا به آنچه گفته ایم عمل می کنیم سيستم نرم افزاري و دفتر كاري ما مطابق با استانداردهاي روز دنيا ا ست كه به تمامي نيازهاي كاربران پاسخ مي دهد. اپليكيشن موبايل هاي هوشمند نيز يكي از آن موارد است

کارآفرین ناب: شرکت بیز تاکنون چه میزان اشتغال زایی داشته است؟

اشتغال زایی مستقیم حدود ۳۰۰۰۰ شغل را میتوانیم  اعلام کنیم که در حالت غیرمستقیم آن خیلی بیش تر می شود.

کارآفرین ناب: آموزش ها در شرکت به چه صورت است؟

شرکت بیز در این قسمت دست به یک اقدام هوشمندانه و مؤثر زد. در حال حاضر چهار تیم با تجربه که در هر کدام راهبرانی با تجربه سال ها مطالعه و تجربه عملی این تجارت وجود دارند مشغول فعالیت هستند. شرکت بیز این چهار تیم را به رسمیت شناخته و هر کس بعد از ثبت نام می تواند تیم حامی خود را در دفتر کاری خود ببیند. تمام ابزار آموزشی این تیم ها با اصول کلی و فرهنگ های شرکت همسو است و تفاوت ها فقط در امور فرعی و استراتژیکی است که هر تیم در طول سال ها تجربه به دست آورده و با استفاده از آن ها نتیجه گرفته است. تمام تیم ها برنامه های آموزشی خود را از سطح مبتدی تا پیشرفته دارند. این آموزش ها از افراد تازه کار تا راهبران باتجربه، همه را شامل می شود. این موضوع خلا اولیه موجود در شرکت ها که نبودن تیم آموزشی قدرتمند بود را کاملاً برطرف کرده است و خوشبختانه از مشکلات فراوانی مثل عدم همسویی تیم ها و مسائلی مانند شیفت یا مسائلی از این دست جلوگیری کرده است. در ضمن به زودی برنامه های آموزشی خود شرکت نیز جهت هماهنگ سازی بیش تر کل سازمان فروش بیز، به کمک راهبران اصلی شرکت، ارائه خواهد شد. این آموزش ها هم در زمینه محصولات و هم در زمینه نحوه ی انجام این کسب و کار خواهد بود.

کارآفرین ناب: چه فعالیت هایی تاکنون در راستای ترویج بازاریابی شبکه ای انجام داده اید؟ در سطح کشور چه فعالیت هایی انجام شده است؟

اصلی ترین فعالیت ترویجی در بازاریابی شبکه ای، همین تبلیغات شفاهی است که توسط بازاریابان انجام می شود؛ به عبارتی ما هر تبلیغی هم کنیم، تاثیرش به اندازه ی تبلیغات شفاهی همکاران عزیزمان نخواهد بود. بازاریابان هر شرکتی، با درست انجام دادن این کسب و کار، بهترین مبلغان این صنعت اند. شرکت با همکاری تیم هایش با برگزاری همایش ها در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، یزد، قزوین، رامسر و … و ارائه مقالات در نشریات معتبر ملی و محلی قدم هایی در جهت ترویج این صنعت نوپا در کشور برداشته ایم. البته باید این را هم در نظر بگیریم که ما هنوز در ابتدای راه خود هستیم و نباید توقع بیش از حد داشته باشیم.

کارآفرین ناب: چه توصیه ای برای افراد تازه وارد دارید؟ برای رسیدن به موفقیت چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

در ابتدا بدانند که این کار یک شغل نیست بلکه کسب و کاری را برای خودشان شروع کرده اند و مسئولیت کسب و کارشان را خودشان به عهده بگیرند و بدانند که در این کسب و کار، هر چه بکارند روزی نه چندان دور، برداشت خواهند کرد. بدی بکارند بدی، و خوبی بکارند خوبی نصیب شان خواهد شد.

بدانند راز این صنعت این است که اول باید به دیگران کمک کرد، تا به خواسته هایشان برسند تا بعد بتوانی به آنچه می خواهی برسی.

بدانند که این صنعت هنوز در ایران نوپا است و نباید انتظارات بیش از حدی از آن داشت، بلکه باید به آن کمک کرد تا جایگاه راستین خود را کم کم پیدا کند. بدانند که حامی شان چاره ای جز کمک کردن به آن ها را ندارد، پس تا مشاهده ی اولین نتایج کار، حداقل کمی به وی اعتماد کنند و بدانند که بعد از خدا تنها کسی که می تواند سرنوشت شان را در این صنعت رقم بزند، فقط و فقط خودشان هستند و بس.

بازاریابی شبکه ای، کارخانه ی آدم سازی است. خدا چه می داند شاید برای رویارویی با دنیای جدید، نیاز باشد که دوباره و از نو ریخته شویم و بازاریابی شبکه ای دقیقاً این کار را انجام می دهد. در تکمیل پاسخ به اين سوال چند نكته دیگر را می  شود ذكر کرد. بايد ذهنيت مالكيت كسب و كار داشته باشند، يعني خودشان را مالك اين تجارت بدانند و با ذهنيت كارمندي به نتيجه اي در لحظه ورود براي خود تصور كرده بودند هرگز نخواهند رسيد.

دوم اينكه بايد تصميم بگيرند كه موفق شوند و براي رسيدن به موفقيت بايد بهايش را نيز پرداخت كنند يعني با اين جمله كه ” ميرم ببينم چي ميشه ” به جايي نخواهند رسيد.

و سوم بايد براي حداقل يك سال دوام بياورند، هر اتفاقي كه بيفتد چه خوب يا به ظاهر بد برايشان خوب است، زیرا درس هاي خوبي ياد خواهند گرفت. يك سال ماندن در اين صنعت مي تواند نشانه اي باشد از كساني كه پتانسيل موفقيت را دارند.

و در آخر بزرگ ترین توصیه من برای تازه واردها این است که از عارضه پول بادآورده بر حذر باشند. درست است که تجارت بازاریابی شبکه ای در مقایسه با الگوهای رایج کسب و کار، بسیار زود بازده تر است، اما این یک راه برای یک شبه پولدار شدن نیست. این تجارت بسیار ساده است، ولی به هیچ وجه آسان نیست. و تنها افرادی در این صنعت موفق می شوند که اهدافی ارزشمند در زندگی داشته باشند و حاضر باشند بهای رسیدن به آن ها را در عمل با کار جدی و مستمر بپردازند. این صنعت بسیار گسترده است. توصیه آخر من به تازه واردها این است که مطالعه شخصی در این باره را بسیار جدی بگیرند و همزمان با گسترش شبکه خود، درک و دانش خود را هم درباره این صنعت مدرن ارتقاء دهند.

کارآفرین ناب: چشم اندز شرکت بیز برای آینده چیست؟

روزی را می بینیم که در هر خانه ای در این کشور پهناور حداقل یکی از محصولات بیز موجود باشد. می بینیم که تا ۵ سال آینده به رقیبی جدی برای شرکت های غول پخش در ایران تبدیل شده ایم. خواهیم دید که به خاطر کاستن چشم گیر معضل بیکاری، باعث شده ایم که نگاه مسئولان کشور به این صنعت بسیار جدی تر شود. می بینیم که بیز، استاندارهای این صنعت را در ایران کاملاً ارتقاء داده است. خواهیم دید به پیشتاز صنعت فروش مستقیم در کشور عزیزمان و خاور میانه تبدیل شده ایم, به امید دست یافتن به این اهداف.

طرح درآمدزایی شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

بخش اول

كليات: مفاهيم ، ضوابط و شرايط نكات اوليه و ضروری

نکته: اصلاحیه جدید اعمالی از اول مرداد ماه که با رنگ ……… م مشخص شده است .

۱-اساس فعالیت و پرداخت پاداش و پورسانت به افراد در طرح سودهی شرکت بازاریابان ایرانیان زمین بر پایه فروش محصولات بوده و نه جذب افراد

 این یکی از مهمترین مسائلی است که در حال حاضر در عرصه بازاریابی شبکه ای در ایران می تواند سرنوشت میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار دهد. شرکت بیز همواره کوشیده است تا محصولاتی با بهترین کیفیت و با قیمت مناسب و رقابتی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. شرکت بیز هیچوقت تلاش نکرده تا با تکیه صرف بر پرداخت پورسانت بالا، به جذب افراد بپردازد. زیرا اگر محصول واقعا با کیفیت باشد و با قیمت مناسبی عرضه شود، قطعا میزان پورسانتی که شرکت می تواند در ازای فروش آن به نمایندگان خود پرداخت کند هم مبلغی عادلانه و معقول خواهد بود. وگرنه باید محصولات را با قیمت بالاتر عرضه کند یا از کیفیت آن ها کم کند که هر دو خطایی بزرگ هستند و سرنوشت میلون ها نفر را که جذب این تجارت شده اند و به آینده خود در این صنعت امیدوارند، تحت تاثیر قرار می دهد.

۲-نداشتن طرح خرید اجباری محصول برای شروع فعالیت در طرح سوددهی.

عضویت در شرکت بیز رایگان است. شرکت بیز همیشه به کیفیت و اصالت محصولات خود ایمان دارد و هر روز برای ارتقای سطح خدمات خود با تمام وجود تلاش می کند. به همین خاطر نمایندگان شرکت به میل شخصی و با اطمینان از فروش محصولات و سوددهی تجارت اقدام به خرید کالا از سبد محصولات شرکت می کنند. در عین حال شرکت بیز تخفیف های مناسبی را در ازای خرید حجمی محصولات به نمایندگان خود پیشنهاد می دهد. افرادی که با گذراندن آموزش های قدرتمند شرکت توانسته اند گروه مصرف کننده خود را تشکیل دهند – که همیشه خواستار کالا و خدمات شرکت هستند – به راحتی مبالغ ماهانه استانداردی را شخصا به فروش می رسانند و این طرح های تخفیفی منبع درآمدی ا ولیه بسیار مناسبی را در اختیار آن ها قرار می دهد. به طور همزمان اصل اول بازاریابی شبکه ای که همان ساختن یک گروه مصرف کننده واقعی است را محقق می کند. افرادی که با برند بیز آشنا هستند، آن را دوست دارند و از محصولات شرکت خود رضایت دارند.

۳-Starter Kit یا همان ابزار شروع اولیه (شامل جزوات و سی دی های آموزشی، کتاب ها، کاتالوگ و بروشور محصولات و کلیه نرم افزارهای کمک آموزشی)

بازاریابی شبکه ای تجارتی مبتنی بر تعلیم و تربیت است. بر خلاف خیلی از افراد که این تجارت را تجارت آدم‌یابی می دانند و صرفا بر وارد کردن افراد به این تجارت تکیه می کنند، شرکت بیز به اصل اساسی این تجارت پایبند است. در شرکت بیز ما با آموزش های علمی و صحیح که به طور مستمر همراه با حمایت و مربی گری و راهبری موثر در اختیار افراد قرار می گیرد، مدیران و راهبران قدرتمندی را پرورش می دهیم که با بینشی صحیح در مسیر موفقیت قدم برمی دارند و تبدیل به راهبرانی موفق و با اخلاق می گردند. قطعا چنین موضوعی باعث ارتقا سطح فرهنگ و توسعه ملت عزیزمان می شود. زیرا یک جامعه توسعه یافته را افراد توسعه یافته می سازند.

۴-داشتن حق انصراف از خرید برای نمایندگان مستقل:

چنانچه یک نماینده مستقل پس از خرید تصمیم به استرداد محصولاتی که در سبد شرکت وجود دارد ( به غیر از گروه محصولات آرایشی و بهداشتی و گروه مواد غذایی ) گرفت، می تواند تا ۷ روز پس از خرید، محصولات خریداری شده را به شرکت مسترد نموده و مبلغ پرداختی بابت محصول را از شرکت باز پس گیرد. بدیهی است محصول بازپس آورده شده بایستی قابل فروش مجدد بوده و هزینه های ارسال و بازپس گیری و پورسانت های پرداخت شده به عهده نماینده مستقل خواهد بود

۵-پرداخت پورسانت ها بر اساس طرح سوددهی شرکت حداکثر تا ۷ روز اول کاری هر ماه شمسی به حساب بانک ملت، پاسارگاد یا کارت های خرید BIZ که از سوی بانک پاسارگاد صادر شده است واریز می گردد.

خیلی از افراد صاحب یک تجارت هستند. یکی از چالش های شایع در تمام تجارت ها پرداخت به موقع حساب ها و شفافیت مالی است. با یک نگاه ساده به حجم چک های برگشتی و نشستن پای درد دل صاحبان کسب و کار در مورد مشکلات نقدینگی و تسویه حساب ها می توانیم این موضوع را به خوبی درک کنیم. در شرکت بیز پرداخت به موقع پورسانت ها یک اصل است. خوشبختانه سابقه شرکت بیز در مورد پرداخت به موقع پورسانت ها بسیار درخشان است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

۶-وجود بازار فروش محصولات برای تمام اقشار جامعه با قیمت عرف بازار.

شرکت بیز در ارائه محصولات خود همواره به دو اصل مهم توجه می کند. اول ارتقا سطح فرهنگ مصرف افراد جامعه که موضوعی بسیار مهم است. متاسفانه در بازار سنتی افزایش روز افزون هزینه ها و رقابتی شدن بازار باعث شده تا شرکت ها روز به روز هزینه بیشتری را صرف رقابت های تبلیغاتی کنند. افزایش بیش  از حد قیمت ها مشتریان را به جایی رسانده که در خرید خود کیفیت را قربانی کمیت کنند. در نتیجه روز به روز از کیفیت محصولات کاسته شده و فرهنگ مصرف مردم نزول می کند. شرکت بیز همیشه بر کیفیت کالاهای خود اصرار می کند. اصل دوم در نطر گرفتن نیاز و بودجه مالی مشتریان است. شرکت بیز همواره برای به حداقل رساندن هزینه تمام شده محصولات از جدیدترین روش ها استفاده می کند تا عده بیشتری بتوانند از محصولات شرکت بهره مند شوند.

۷-داشتن برنامه کاملاً  پیشرفته اینترنتی در وبسایت شرکت جهت ارایه تمام اطلاعات فردی و لازم برای هر نماینده بصورت مستقل و آموزش کامل افراد.

شرکت بیز همواره در ارائه خدمات اینترنتی برای مدیریت و پیشبرد تجارت به نمایندگان خود پیشگام بوده است. با استفاده از امکاناتی که شرکت در اختیار نمایندگان خود قرار می دهد، آنها می توانند تجارت خود را به طور کامل و با سهولت و لذت فرماندهی کنند. شرکت بیز در این زمینه همیشه تلاش کرده تا با استفاده از جدیدترین ابزار فناوری خود را همگام کند و هر روز بیشتر از گذشته امکان انجام تجارت را برای افراد در مکان‌ها و زمان های مختلف و حتی در هنگام سفر فراهم و آسان کند.

۸-ثبت نام، شروع و ادامه فعالیت تجاری در شرکت BIZ بصورت کاملاً رایگان می باشد.

۹-پشتیبانی انلاین از تمامی نمایندگان مستقل و پاسخگویی به نیازهای آن ها

در حال حاضر یکی از چالش های رایج در بازاریابی شبکه ای کشور عدم توانایی شرکت ها برای پاسخگویی به موقع به نمایندگان و مشتریان خود می باشد. مسائلی از قبیل مشکلات در تراکنش های مالی، ارسال محصولات خریداری شده، مشکلات در پرداخت پورسانت ها، مشکلات در استفاده از خدمات سایبری شرکت و غیره. شرکت بیز در راستای خدمات رسانی به نمایندگان و مشتریان خود برای اولین بار در ایران سیستم پاسخگوی تلفنی را راه اندازی کرده است که کارکنان شرکت به صورت تخصصی آماده پاسخگویی به اینگونه مسائل نماینده ها هستند.

تعاریف:

نمایندگان مستقل

در این شرکت به کسانی اطلاق می شود که مسئولیت ارائه، معرفی و فروش محصولات شرکت را به عهده می­گیرند و در قبال فروش محصولات، از شرکت پورسانت دریافت می دارند.

مشتریان:

 به کسانی اطلاق می شود که محصولات شرکت را با هدف غیر تجاری و صرفاً برای استفاده شخصی خود یا خانواده خود، از طریق یکی از نمایندگان مستقل شرکت یا به طور مستقیم از طریق وبسایت شرکت خریداری  می کنند.

قیمت فروش:

قیمتی که شرکت در وبسایت خود برای خرده فروشی محصولات مشخص کرده است.

قیمت خرید:

قیمتی که نمایندگان شرکت پس از کسر تخفیف خرده فروشی برای خرید محصولات به شرکت پرداخت می کنند و این قیمت مبنای پرداخت پورسانت های بعدی خواهد بود.

بدیهی است مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های ارسال، مشمول پرداخت پورسانت نمی باشند.

نحوه ثبت نام اعضاء در شرکت

در این بخش فرد جدید توسط یکی از نماینده های شرکت به عنوان نماینده مستقل جدید به شرکت معرفی شده و پس از ثبت نام رایگان در وبسایت شرکت، صاحب یک حساب کاربری در سایت شرکت می شود که به آن دفتر کار سایبری (Cyber Office) گفته می شود. نماینده جدید می تواند از طریق این صفحه شخصی در اینترنت، کل روند بازاریابی شبکه ای خود، اعم از ثبت سفارش محصولات، فعالیت نمایندگان زیر مجموعه، دریافت پورسانت ها و مدیریت صفحه شخصی خود را کنترل نماید.

 



 

بخش دوم

طرح درآمدزايي و مثال ها

طرح سوددهی شرکت بازاریابان ایرانیان زمین از ۴ قسمت مجزا تشکیل شده که نمایندگان مستقل شرکت می توانند در هر قسمت با احراز شرایط مشخص شده، پورسانت یا پاداش آن قسمت از طرح سوددهی را دریافت نمایند.

یکی از بخش های مهم در تجارت بازاریابی شبکه ای طرح سوددهی شرکت می باشد. در طول سال های زیادی که از تولد این صنعت در دنیا می گذرد، طرح های سوددهی هم تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند و امروز دیگر این مقوله تبدیل به یک موضوع تخصصی شده که برای درک آن باید در این زمینه سال ها به مطالعه و کسب تجربه پرداخت. شرکت بیز از همان ابتدا با دیدگاه فرهنگسازی برای ایجاد تجارت بازاریابی شبکه ای قانونمند و اصولی، سعی کرده تا استانداردهای به دست آمده در این تجارت را مدنظر قرار دهد و در عین حال از کپی برداری صرف از طرح ها خودداری کند. نتیجه این بینش این شده که در طول سال های گذشته همواره توانسته پورسانتی معقول و عادلانه به نمایندگان خود پرداخت کند و روز به روز هم برای بهتر و حرفه ای تر کردن طرح های سوددهی خود تلاش می کند. شرکت بیز هیچگاه صرف سوددهی بیشتر را مد نظر قرار نداده است. بلکه همواره تلاش کرده تا طرح سوددهی مسیری عادلانه و قابل حصول را برای افراد مشخص کند که در آن همه قسمت های شبکه حق خود را دریافت کنند. زیرا مهم تر از سوددهی بالا، امنیت و ماندگاری است که یک طرح سوددهی برای شبکه سازان فراهم می کند و در کنار سایر موارد موجود در شرکت بستری را فراهم می کند که افراد پرتلاش بتوانند به درآمدهای ماندگار و رسوبی و همکاری طولانی مدت و حتی مادام العمر با شرکت خود بیندیشند. از این رو با رشد شبکه و افزایش فروش شرکت، طرح سوددهی هم دائما به روز می شود تا شرایطی عادلانه را برای همه فراهم کند و در عین حال جذابیت‌های لازم برای افراد حرفه ای را هم داشته باشد.

قسمت های مختلف طرح سوددهی بیز در جدول زیر به طور خلاصه آمده است.

ردیف

نام پورسانت یا پاداش

درصد اختصاص یافته از امتیاز فروش

۱

تخفیف خرده فروشی

۲۲% – ۱۰%

۲

پورسانت شروع سریع

۱۳% – ۷%

۳

پورسانت فروش نسلی

۳۶% – ۶%

۴

پورسانت راهبری و گسترش تیم

۲۱%

تبصره ۱: کلیه شرط ها در طرح سوددهی بر اساس قیمت فروش محصولات در نظر گرفته شده است.

تبصره ۲: کلیه پورسانت ها بر اساس قیمت خرید محاسبه می شود.

در ادامه به صورت مشروح به توضیح طرح سوددهی می پردازیم:


قسمت اول:

رتبه: مشاور فروش

نوع پورسانت: تخفیف خرده فروشی

هر نماینده مستقل بعد از گذراندن آموزش های لازم به رتبه مشاور فروش رسیده و می تواند از طریق دفتر کار سایبری خود محصولات را برای مصرف شخصی یا ارائه به مشتریان خود ثبت سفارش کرده و طبق جدول زیر تخفیف دریافت نماید. به این ترتیب که نماینده محصول را با تخفیف خریداری می کند و آن را به قیمت خرده فروشی پیشنهادی شرکت به مشتری خود می فروشد.

مبلغ سفارش (تومان)

درصد پورسانت

۰ تا ۱۴۹,۰۰۰

۱۰%PV

۱۵۰,۰۰۰ تا ۲۹۹,۰۰۰

۱۵%PV

۳۰۰٫۰۰۰ تا ۴۹۹٫۰۰۰

۱۸%PV

۵۰۰,۰۰۰ تا ۹۹۹٫۰۰۰

۲۰%PV

۱٫۰۰۰٫۰۰۰ و بیشتر

۲۲%PV

 

امتیاز فروش شخصی (PV):

هر محصول یک امتیاز فروش شخصی دارد که درصدی از قیمت محصول است. در هر فاکتور جمع PV تمام محصولات داخل فاکتور محاسبه شده و PV فاکتور بدست می آید. و بعد بر اساس حجم سفارش، طبق جدول بالا تخفیف خرده فروشی محاسبه می شود.

مثال: یک نماینده سفارشی به مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ تومان را از طریق دفتر کار سایبری خود ثبت می­کند. با فرض اینکه امتیاز فروش شخصی محصولات سفارش داده شده ۸۰% قیمت محصولات باشد، طبق جدول ۱۰% از امتیاز آن را معادل ۸,۰۰۰ تومان تخفیف می گیرد و محصول را به قیمت ۹۲٫۰۰۰ تومان از شرکت خریداری می کند.

۱۰۰٫۰۰۰*۸۰%=۸۰٫۰۰۰*۱۰%=۸٫۰۰۰

 دریافت پورسانت از قسمت های بعدی طرح سوددهی شرکت، مشروط به احراز شرایط فعالیت ماهانه می­باشد.

شرایط فعال بودن برای دریافت پورسانت از فروش مجموعه:

در هر ماه تنها نمایندگانی می توانند از فروش مجموعه خود پورسانت دریافت کنند که در آن ماه حداقل فعالیت را در شرکت داشته و شرایط اشتغال به فعالیت را احراز نموده باشند. هر نماینده در هر ماه کاری باید حدأقل مبلغ ١٠٠٫٠٠٠ تومان از محصولات موجود در سبد کالایی شرکت را از طریق دفتر کار سایبری ثبت سفارش کرده باشد تا واجد شرایط دریافت پورسانت از فروش مجموعه خود گردد.

کمپرس در پورسانت فروش نسلی

 فرض می کنیم مطابق شکل، شخص A شخص B را به عنوان نماینده در نسل اول خود معرفی کرده و شخص B نیز شخص E را، و E هم شخص I  را به ترتیب معرفی کرده اند. شخص I با فعالیت خوب خود توانسته شبکه فروش گسترده ای در نسل اول خود ایجاد نماید و میزان فروش بالایی را نیز به خود اختصاص دهد. چنانچه در آن ماه کاری، شخص B و E هیچکدام از شرایط فعال بودن را نداشته باشند، این شبکه فروش در اصطلاح کمپرس شده و در آن ماه شخص I در نسل اول شخص A قرار می گیرد و شبکه فروش او هم به نسل دوم شخص A  منتقل می شود. این منوال تا زمانی ادامه پیدا می کند که شخص B و E در یک ماه موفق به احراز شرایط فعال بودن شوند.


قسمت دوم:

رتبه: نماینده فروش

نوع پورسانت: شروع سریع

هر نماینده مستقل می تواند بابت سفارشات شخصی که نمایندگان نسل ۱ و ۲ شبکه او در هر ماه ثبت می‌کنند، با توجه به مبلغ سفارشات، طبق جدول زیر پورسانت بگیرد.

مبلغ سفارش در هر فاکتور (تومان)

درصد پورسانت نسل ۱

درصد پورسانت نسل ۲

۱۰۰,۰۰۰ تا ۱۹۹,۰۰۰

  ۴%BV

۳%BV

۲۰۰,۰۰۰ تا ۴۹۹,۰۰۰

۵%BV

۴%BV

۵۰۰,۰۰۰ تا۹۹۹,۰۰۰

۶%BV

۴%BV

۱,۰۰۰,۰۰۰ و بیشتر

۸%BV

۵%BV

امتیاز فروش (BV):

هر محصول یک امتیاز فروش دارد که درصدی از قیمت آن محصول است. این امتیاز معیار پرداخت پورسانت از فروش شبکه برای نماینده های فروش است. امتیاز فروش هر محصول در سبد کالای شرکت به هنگام سفارش محصول قابل مشاهده می باشد.

منظور از نسل چیست؟

هر فردی که شما معرف وی می شوید و او مستقیماً توسط شما به عنوان نماینده شرکت مشغول به کار می­شود در نسل اول شما قرار می گیرد. لازم به ذکر است که هیچ محدودیتی برای داشتن نماینده مستقیم وجود ندارد. تمام نمایندگانی که توسط نماینده های نسل اول شما معرفی می شوند، نسل دوم شما محسوب می شوند، و این روند برای نسل های بعدی هم به همین گونه ادامه می‌یابد.

مثال: شخص A به طور مستقیم اشخاص B و C را تحت معرفی خود در وبسایت شرکت ثبت نام کرده است. و شخص B هم شخص D را تحت معرفی خود ثبت نام کرده است. در یک ماه کاری این اشخاص طبق جدول زیر سفارشات خود را ثبت کرده و پورسانت شخص A محاسبه شده است.

پورسانت شخص A

درصد دریافتی

نسل

امتیاز فروش انجام شده (تومان)

نماینده

۸۰٫۰۰۰

۸%

۱

۱٫۰۰۰٫۰۰۰

B

۱۵٫۰۰۰

۵%

۱

۳۰۰٫۰۰۰

C

۵۰٫۰۰۰

۵%

۲

۱٫۰۰۰٫۰۰۰

D

۱۴۵٫۰۰۰

جمع پورسانت شخص A


قسمت سوم:

رتبه: مدیر فروش

نوع پورسانت: فروش نسلی

هر نماینده بعد از احراز شرایط فعالیت می تواند پورسانت شروع سریع را از سفارشات افراد نسل ۱ و ۲ خود دریافت کند. در ادامه هر نماینده در صورت احراز شرایط جدول زیر می تواند به رتبه مدیر فروش برسد و به جای دریافت پورسانت شروع سریع، پورسانت فروش نسلی دریافت کند. در این قسمت شخص نماینده از فروش گروهی خود تا نسل ۶ شبکه کاری (بعد از اعمال کمپرس) طبق جدول زیر پورسانت دریافت می کند.

رتبه مدیریتی

حداقل فروش شخصی (تومان)

تعداد شاخه

فروش هر شاخه (تومان)

درصد دریافتی از امتیاز فروش

دریافت پورسانت از نسل های

مدیر ۱ ستاره

۱۰۰٫۰۰۰ تومان

۱

آزاد

۱/۵%

۱ تا ۴

مدیر ۲ ستاره

۱۰۰٫۰۰۰ تومان

۲

۱٫۰۰۰٫۰۰۰

۳%

۱ تا ۵

مدیر ۳ ستاره

۱۰۰٫۰۰۰ تومان

۳

۳٫۰۰۰٫۰۰۰

۴%

۱ تا ۶

مدیر ۴ ستاره

۱۰۰٫۰۰۰ تومان

۴

۶٫۰۰۰٫۰۰۰

۵%

۱ تا ۶

مدیر ۵ ستاره

۱۰۰٫۰۰۰ تومان

۵

۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰

۶%

۱ تا ۶

  • تبصره ۱: چنانچه یک نماینده به طور همزمان واجد شرایط دریافت پورسانت شروع سریع و فروش نسلی باشد، به طور خودکار پورسانتی را دریافت می کند که مبلغ آن بیشتر است.

  • تبصره الحاقی: شرکت مجاز است جهت هماهنگی نمایندگان با طرح جدید، برای افرادی که دو شاخه با فروش بالای ۱ میلیون تومان دارند، حداکثر تا ۳ ماه پورسانت فروش نسلی را به جای ۵ نسل از ۶ نسل اول پرداخت نماید.

  • مثال: شخص A، در شبکه کاری خود ۳ شاخه مجزا توسط افراد B، C و D مطابق شکل ایجاد کرده، و فروش شخصی او بالای ۱۰۰٫۰۰۰ تومان بوده است. فروش انجام شده در شبکه او در شکل مقابل نشان داده شده است. پورسانت فروش نسلی شخص A در زیر محاسبه شده است:

    میزان امتیاز فروش انجام شده در شبکه کاری شخص A در نسل ۱ تا نسل ۶ در هر شاخه در شکل مشخص شده است. با توجه به شکل، شخص A در شبکه کاری خود ۳ شاخه با فروش بالای ۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان ایجاد کرده است. بنابراین طبق جدول، شخص A مدیر ۳ ستاره است و ۴% از مجموع امتیاز فروش ایجاد شده در نسل ۱ تا ۶ شبکه کاری خود را پورسانت دریافت می نماید.

                                               تومان ۷۲۰٫۰۰۰ =  %۴×  ۱۸٫۰۰۰٫۰۰۰ = ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ + ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ + ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰


    قسمت چهارم:

    رتبه: راهبر فروش

    نوع پورسانت: راهبری و گسترش تیم

    هر نماینده می تواند با احراز شرایط این قسمت، از مجموع «امتیاز شاخه» ای که در شاخه های سبک شبکه کاری خود جمع آوری کرده بدون محدودیت نسل پورسانت دریافت کند. شرایط دریافت این پورسانت در جدول زیر مشخص شده است:

    نام رتبه

    حداقل فروش شخصی (تومان)

    حداقل تعداد شاخه

    حداقل فروش هر شاخه (تومان)

    حداقل مجموع فروش گروهی (تومان)

    راهبر فروش

    ۲۵۰,۰۰۰ تومان

    ۲

    ۵٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰

     

     

    تعریف شاخه سنگین: شاخه‌ای که در پایان ماه، در بین تمام شاخه‌ها بیشترین فروش در آن انجام شده است.

     

    تعریف شاخه سبک: تمام شاخه های غیر از شاخه سنگین را شاخه سبک می نامیم.

    تعریف امتیاز شاخه: هر ۵۰۰٫۰۰۰ تومان فروش در هر شاخه سبک ۱ امتیاز محسوب می شود.

    در این قسمت ۲۱% از مجموع «امتیاز فروش» انجام شده در شرکت به نسبت امتیازات جمع آوری شده توسط هر نماینده بین آن ها تقسیم می شود.

  • تبصره ۱: نمایندگان مستقلی که به رتبه راهبر الماس و بالا رسیده اند ، جزء اشخاص برجسته شرکت به حساب آمده ، در صورتی که در یک ماه کاری به هر دلیل شرط فعال بودن را احراز نکنند ،جایگاه آنها کمپرس نخواهد شد .

  • تبصره ۲: سقف پورسانتی که هر نماینده می تواند در هر ماه از این طرح دریافت کند طبق جدول زیر مشخص می‌شود:

     

    سقف امتیاز

     

    سقف در آمد ماهانه (تومان)

    حداقل

    فروش شاخه (تومان)

    تعداد شاخه

    نام رتبه*

    ۶۰۰

    ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۵٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۲

    راهبر الماس

    ۱۲۰۰

    ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۳

    راهبر الماس آبی

    ۲۰۰۰

    ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۴

    راهبرالماس سیاه

    ۳۰۰۰

    ۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۱۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۵

    سفیر الماس آبی

    ۴۰۰۰

    ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

    ۶

    سفیرالماس سیاه

    * رتبه های راهبری در هر مرحله بعد از رسیدن به سقف درآمد در آن رتبه احراز می شوند. برای مثال راهبر الماس شخصی است که با ۲ شاخه فعال توانسته سقف درآمد ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان در ماه را دریافت کند.

    مثال: فرض می کنیم شخص A در شبکه کاری خود ۳ شاخه ایجاد نموده که مطابق شکل فروش انجام شده در شاخه B معادل ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان، شاخه C 10,000,000 تومان، و شاخه D 3,000,000 تومان است.  طبق تعریف، شاخه B در شبکه کاری شخص A ،  شاخه سنگین خواهد بود که بیشترین فروش در آن انجام شده است. مجموع امتیاز شاخه درشاخه های سبک شخص A (شاخه C و D) برابر ۲۶ است (۲۶ = ۵۰۰٫۰۰۰ / ۱۳٫۰۰۰٫۰۰۰).

    فرض می کنیم کل امتیاز فروش انجام شده در شرکت در این ماه ۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان بوده است. در نتیجه ۲۱% آن برابر می شود با ۲۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان. اگر فرض کنیم مجموع امتیاز کل واجدین شرایط ۴۰۰۰ امتیاز بوده است،

  • میزان پورسانت شخص A برابر است با:

۹۱۰٫۰۰۰=(۲۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰/۶۰۰۰)*۲۶


قسمت پنجم:
هر نماینده با توجه به میزان فروش شخصی ماهانه خود، مطابق با میزان فروشی که در شبکه اش انجام شده، میزان مشخصی از طرح سوددهی پورسانت دریافت می کند که در جدول زیر مشخص شده است:
سقف پورسانت دریافتی از طرح سودهی شرکت (تومان)    حداقل میزان فروش شخصی (تومان)

سقف پورسانت دریافتی از طرح سودهی شرکت (تومان) حداقل میزان فروش شخصی (تومان)
۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ۲۵۰٫۰۰۰
۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰
۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ۷۵۰٫۰۰۰
نامحدود ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
  • بخش سوم

    سیاست های تشویقی:

    ۱- پاداش مدیریت شرکت:

    شرکت می تواند در انتهای سال به ۵ نفر از همکاران مستقلی که بیشترین فعالیت را داشته و در گروه خود هیچ اجبار به خریدی را انجام نداده اند پاداش ویژه ای تقدیم نماید.

    ۲-  فروش ویژه:

    شرکت مجاز می باشد جهت بزرگداشت ایام خاص در طی سال، افتتاحیه شعبات جدید، اعیاد و مناسبت های ملی و مذهبی و فصلی و تشویق همکاران مستقل ساعی کالاهایی که در طرح سوددهی وجود دارد را به صورت پکهایی از یک کالا و یا کالاهای مختلف که در سبد محصولات شرکت وجود دارد را به صورت فروش ویژه با قیمت کمتر و یا افزایش امتیاز فروش که در وبسایت شرکت اعلام می شود، به فروش برساند.

    ۳- جایزه:

     شرکت می تواند جهت تشویق نمایندگان فعال و ایجاد انگیزه در رسیدگی جدی به شبکه فروش­شان، ایجاد ابتکار عمل و نوآوری، رقابت سالم در کار، رضایتمندی شرکت، به تشخیص خود و در صورت امکان، کالاهایی را بین نمایندگان شرکت در سمینارها و همایش های خود تقسیم نماید.

3 دیدگاه

  1. قربانی گفت:

    سلام
    لطفا آدرس دفتر نمایندگی یا گروهتون در آمل کجاست؟ یا شماره مدیر گروه چند هست .میخوام ملاقاتی داشته باشم. ممنونم

  2. […] بازاریابان ایرانیان زمین بازاریابان ایرانیان زمین بیز… […]

  3. […] بازاریابان ایرانیان زمین بازاریابان ایرانیان زمین بیز… […]

دیدگاهتان را بنویسید