گل کاغذی
2016-02-08
دیفن باخیا
2016-02-08

نگهداری پرورش گل گیاهان آپارتمانی زینتی

نگهداری پرورش گل گیاهان آپارتمانی زینتی

مواظبت از گل و گیاهان های خانگی و آپارتمانی در برابرسموم

تکنیک‌های نگهداری از گیاهان گلدانی و پاسیویی  بسیار مهم است. سعی کنید به هنگام استفاده از سموم  اسپری‌های حشره‌کش روی گیاهان و گل‌های آپارتمانی خود پارچه سبک انداخته تا مانع از مرگ دردآور آنها شوید. اگر در پای گل‌های حساس و حتی پاسیوی خود نشانه‌هایی از علف‌های هرز مشاهده کردید، هرگز بی‌تفاوت نباشید چون آنها موجب مرگ سریع گیاهانتان خواهند شد.
در این صورت از آب دادن به گیاه خود فعلاً خودداری کرده و به محض مشاهده کامل این علف‌های هرز مقداری مایع علف‌کش جلبک یا خزه دریایی خریداری کرده و پس از مخلوط کردن آن با مقدار مناسبی ‌آب، مخلوط را به زیر گیاه ریخته و به زودی شاهد مرگ علف‌های هرز خواهید بود.
اگر در منزل خود پاسیو دارید، توجه کنید که قسمت نورگیر آن همیشه تمیز باشد و هر از چند گاهی سری به پشت‌بام زده و شیشه نورگیر را کاملاً تمیز کنید تا نور کافی به گیاهان پاسیو برسد. آنهایی که در منزل خود پاسیو دارند همواره به میزان رطوبت نسبی‌ خاک توجه کنند چون خشک ماندن طولانی‌ مدت خاک، بازگرداندن گیاه به شادابی‌ اولیه را مشکل خواهد کرد.

 

اصول نگهداری صحیح گیاهان زینتی و آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی و زینتی در هوای آلوده این روزها موجودات با ارزشی هستند که موجب می‌شوند تا محیط خانه سر سبز شده و همچنین انرژی مثبت در افراد شکل بگیرد که برای نگهداری مطلوب این گیاهان باید چهار نکته کلیدی و اصولی  را همواره رعایت کرد .
برخی خانواده‌ها به علت عدم آگاهی از نگهداری گیاهان آپارتمانی و نحوه تأمین نور، حرارت، رطوبت و غذای این گیاهان، موجب می‌شوند که طول عمر گیاه کوتاه شده و گیاه از بین برود.
پس ضروری است تا آموزش لازم به خانواده‌ها ارائه شود تا این چهار پارامتر اصولی در نگهداری مهم (نور، حرارت، رطوبت و غذا) را رعایت کنند و گیاهان آپارتمانی در سلامتی کامل باشد.

 

نقش نور در تامین شادابی گل و گیاهان  آپارتمانی و زینتی

نور، نخستین پارامتری است که باید به آن توجه داشت و برای این منظور نباید همه گیاهان زینتی  را در یک مکان نگهداری کرد، زیرا گل ها  را از بابت موضوع نور به دو نوع گیاهان نور پسند و گیاهان سایه پسند تقسیم می‌‌شوند.
گل و گیاهان نور پسند گروهی از گیاهان آپارتمانی هستند که گل‌دار بوده و برای آنکه گل‌هایشان باز شود باید در مکانی باشند که نور به آنها برسد، زیرا اگر نور کافی نداشته باشند، گل‌هایشان باز نشده و فقط رشد ساقه‌ای خواهند داشت.
گیاهان نور پسند تعداد محدودی از گیاهان آپارتمانی را تشکیل می‌دهند، از گیاهان نور پسند می‌توان به انواع شمعدانی، کالانکوئه و هور تانسیا اشاره کرد.
اما بیشتر گیاهان آپارتمانی سایه پسند هستند، زیرا این گیاهان همیشه سبز بوده و چون گل ندارند به نام گیاهان سایه پسند نام گرفته‌اند.
می‌توان این گیاهان را به گیاهان نیم سایه پسند و سایه پسند کامل دسته‌بندی کرد ولی بیشتر گیاهان آپارتمانی در گروه گیاهان نیم سایه پسند قرار می‌گیرند.
نکته قابل توجه در این گیاهان این است که باید نور مستقیم به آنها نتابد و نور غیر مستقیم داشته باشند، مکان این گیاهان باید طوری  باشد که از پنجره کمی فاصله داشته باشند.
گیاهانی که در این گروه قرار می‌گیرند عبارتند از: کاج مطبق، لیندا، فیکوس، بنجامین، بنجامین آمستر، آکلونما، یوکا و غیره.
تعداد محدودی از گیاهان نیز گیاهان سایه پسند کامل هستند که عبارتند از: بامبو و کاکتوس.

 

نقش حرارت ودما  یا  گرما در سلامتی گل ها و گیاهان آپارتمانی و پاسیویی

حرارت دومین پارامتری است که مورد توجه قرار می‌گیرد و در این خصوص باید دمای گلخانه یا پاسیو را طوری تنظیم کرد تا گیاهانی که در گلخانه قرار می‌گیرند از نظر دما و میزان گرما در یک سطح باشند، زیرا دمای یک گیاه با گیاه دیگر متفاوت است و برخی گیاهان به حرارت پایین نیاز دارند و برخی دیگر به حرارت بالا نیاز دارند.
حداقل دمای مورد نیاز گیاه آپارتمانی، ۵ درجه سانتی گراد  و حداکثر ۴۵ درجه سانتی گراد است، اما مناسب‌ترین دما برای گیاه آپارتمانی بین ۱۰ تا ۴۰ درجه است.

دمای مناسب برای بیشتر گیاهان خانگی  ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد است که کاج مطبق، سانسی ویریا کاکتوس و آلوئه ورا نیز از این دسته‌اند.

پس باید دمای گلخانه را طوری تنظیم کرد که گیاهان آپارتمانی که در گلخانه قرار دارند، از نظر دما در یک سطح باشند.

 

گیاهان زیبای آپارتمانی

 

رطوبت و آبیاری صحیح در پرورش  و نگهداری گل و گیاهان  آپارتمانی

رطوبت سومین پارامتری است که در نگهداری و پرورش مطلوب گیاهان آپارتمانی مورد اهمیت است.
تأمین نیاز آبی گیاه به دو صورت است، مه پاشی و آبیاری؛ مه پاشی موضوعی است که حتماً خانواده‌ها باید مد نظر داشته باشند، این عمل یعنی اسپری کردن روی برگ گیاهان.
مه پاشی گیاهان باید یک روز در میان صورت گیرد و خاصیتی که مه پاشی دارد، این است که برگ به صورت سبز خوشرنگ و براق در می‌آید.
آبیاری گیاه هفته‌ای یک بار صورت گیرد، اما بهتر است خاک گیاه آپارتمانی از بستر کاشت‌های موجود که عبارتند از: پیت موس، کوکوپیت و کوکوموس ورمی کمپوست پر شده باشد زیرا اگر خاک گلدان محتوی کوکوپیت باشد، بستر کاشت کوکوپیت به رنگ قهوه‌ای روشن در آمده که هنگام آبیاری گیاه مفید است.
گیاهانی مثل پامچال و بنفشه آفریقائی همیشه باید خاکشان مرطوب باشد.
پس باید نیاز آبی گیاه آپارتمانی را همانطور که مطلوب آن گیاه است، تأمین کرد و برای این منظور پیش از هر چیز به نوع گیاه آپارتمانی خود پی برد.

 

تامین مواد غذایی  برای شادابی گیاهان و گل های آپارتمانی

غذا چهارمین پارامتری است که در نگهداری و شادابی  گیاهان آپارتمانی مورد اهمیت است.
در ابتدا باید خاک گیاه آپارتمانی مناسب گیاه باشد، مناسب‌ترین خاک، خاکی است سبک و غنی از مواد آلی که معروف است به بستر کاشت، باشد.
پس اگر گیاه آپارتمانی محتوی خاک‌برگ باشد، حتماً باید خاک را تعویض کرد و برای تغذیه گیاه آپارتمانی از کودهای جامد، مایع و قلمی استفاده کرد.
معمولاً کود پاشی گیاه آپارتمانی بین یک هفته تا ۱۰ روز صورت می‌گیرد.
پس باید خاک گیاه آپارتمانی، سبک و غنی از مواد آلی باشد و کود پاشی گیاه آپارتمانی فراموش نشود، چراکه تغذیه گیاه آپارتمانی از ضروریات به حساب می‌آید.
غذای گیاه دارای ۳ ترکیب اصلی است: نیتروژن (N) برای رشد برگ‌ها و سبز کردن گیاهان در حال زرد شدن، فسفات (P2O5) برای رشد برگ‌ها و پتاس (K2O) برای رشد گل‌ها. سایر عناصر موجود غذای گیاه، عناصر Trace (به آن‌ها ریز مغزی هم می‌گویند) هستند، این عناصر عموماً در بیشتر کودهای مرکب موجود هستند ولی با داشتن کود ورمی کمپوست میتوانید براحتی تمامی احتیاجات گیاه خود رامرتفع کنید و چند اپشن اضافی که گیاه شما را متعجب میکند.

 

نحوه تغذیه صحیح و اصولی گل و گیاهان آپارتمانی

۱ – کود با انتشار کند
این کود که به طور کلی برای گیاهان بیرون از خانه استفاده می‌شود، مواد مغذی را به کندی و در دوره‌ای طولانی منتشر می‌کند. این نوع کود را می‌توانید هنگام تعویض گلدان با کمپوست مخلوط کنید. هرچند راه بسیار ساده‌ای برای کود دهی است، اما هیچ گونه کنترلی بر روش تغذیه نخواهید داشت و هنگام زمستان که گیاه باید به خواب برود، ممکن است دچار مشکل شوید . راستی شاید دوباره تعجب کنید گیاه خود را میتوانید درورمی کمپوست خالص نیز بدون هیچ عوارضی از قبیل سوختن ریشه بکارید حتم دارم این بار هم شما هم گیاه دوست داشتنی اتان متعجب شدید.
۲ –  قرص‌ها و چوب‌ها
اگر زمان کوددهی را فراموش می‌کنید، این راحت‌ترین راه تغذیه گیاه است. این قرص‌ها یا چوب‌ها را در خاک فرو می‌کنند و مواد مغذی آن‌ها طی یک یا بیش از یک ماه منتشر می‌شود. مشکل این شیوه این است که غذا به صورت یکنواخت در سرتاسر سیستم ریشه منتشر نشده و گاهی اوقات بعد از مدت‌ها به کار بردن آن، فراموش می‌کنید که دوباره این قرص ها را قرار دهید و در نتیجه ذخایر غذایی خاک تمام می‌شودخوب راه جایگزین ان استفاده از کود ورمی کمپوست است که کاملا ارگانیک هست و ضمنا دیگه فراموش نمیکنید چون ورمی کمپوست با شاداب نگه داشتن گیاهتان همواره خود را به عنوان یک قهرمان درچشمان شما جلوه می دهد.
۳ –  کود مایع
به احتمال زیاد بهترین شیوه تغدیه گیاه است، زیرا به اندازه کافی غذا به تمام  ریشه گیاه  و گل زینتی دوست داشتنی شما می‌رسد.  می‌توانید آن را با توجه به دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کنید. برای توزیع بهتر این کود بهتر است قبل از دادن آن به گیاه، مطابق معمول گیاهتان را آب بدهید. از پودرهای قابل حل نیز می‌توانید به همین روش  استفاده کرد. اگر گیاهتان خیلی ناراحت به نظر می‌رسد، غذای قابل حل بهترین راه سرحال کردن سریع آن است. باز هم ورمی کمپوست بله تعجب نکنید با استفاده از ورمی کمپوست حتی خودتان بله خودتان در منزل میتوانید چای کمپوست تهیه کرده وبه عنوان کود مایع از ان استفاده کنید کلا این ورمی کمپوست چیزی کم نداره .

 

خصوصیت منحصر بفرد کود ورمی کمپوست در پرورش گل و گیاهان آپارتمانی

ورمی کمپوست تنها کودی که به صورت کمپوست شده  و عاری از بذر علف و بدون بو و بدور از هرگونه آلودگی برای کودکان است .
جالب است بدانید کود ورمی کمپوست کاملا ارگانیک می باشد و می توان حتی گیاهان را به طور خالص در ورمی کمپوست پرورش داد به شرطی که از کیفیت کود ورمی کمپوست خریداری شده مطمئن باشید .
اما بهتر است کود ورمی کمپوست را به صورت ترکیبی با دیگر خاک و مواد مرسوم برای گلدان خود انتخاب کنید .
معمولا یکی از مشکلات در میان پرورش دهندگان گیاهان آپارتمانی وجود برخی جانداران موزی مانند هزارپا و سوسک در خاک برگ خریداری شده است . ورمی کمپوست این مشکلات را نداشته و با اقبال پرورش دهندگان مواجه شده است .
کود ورمی کمپوست یک کود کامل می باشد که تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را تامین میکند .
کود  ورمی کمپوست بدلیل جذب آب بالا هنگام آبیاری گلدان خود مراقب باشید تا ورمی کمپوست موجود در سطح گلدان ،  آب داده شده به گیاه را جذب خود میکند .  پس سعی کنید هر چند هفته یکبار به صورت سیراب به گلدان خود آب دهید تا قدری آب از کف گلدان خارج شود . به این صورت اطمینان حاصل میشود که جذب آب ورمی کمپوست اشباع شده است .
ورمی کمپوست میتواند جایگزینی مناسب به جای خاک برگ باشد .

دیدگاهتان را بنویسید