اجرای برجام چه تاثیری بر بازار مسکن تاکنون داشته است
2016-02-16
فروش آجر نسوز در مازندران
فروش آجر نسوز در مازندران
2016-02-18

ارزانی مسکن و بالارفتن قیمت اجاره بها

ارزانی مسکن و بالارفتن قیمت اجاره بها

آمار ارائه شده از ارزانی مسکن و بالارفتن قیمت اجاره بها تا چه اندازه دقیق است

مسکن از قدیم الاپام تا کنون مشکل اصلی بسیاری از خانوارهای ایرانی بوده است. البته در زمان‌های قدیم به دلیل کم بودن سطح توقعات و فرهنگی که وجود داشت، خانواده‌ها در کنار هم و در خانه پدری فرزند پسر زندگی می‌کردند و سهم نو عروسان اتاقی از خانه پدری همسر بود اما این روز‌ها مسکن داشتن مشکل جدی زوج‌های جوان است.

طی چند سال گذشته هم که بازار مسکن به دلیل مدیریت غلط اقتصاد و نوسانات ارزی روزهای نا‌آرامی را پشت سر گذاشته است و کار را برای مردم سخت‌تر کرده است.

به همین دلیل است که همیشه پیش بینی قیمت مسکن و اطلاع از آینده این بازار، مورد توجه عموم مردم قرار داشته و از آنجایی که سهم زیادی از متقاضیان بازار مسکن، اجاره نشین هستند، پیشبینی بازار مسکن اهمیت می‌ابد و مورد توجه قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، وضعیت ناپایدار اقتصادی در سال‌های گذشته و تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار مصالح ساختمانی از مواردی بوده که همواره متقاضیان را نسبت به آینده نگران می‌کند، بنابراین قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد و دیگر موارد موثر بر ساخت از دیگر عواملی است که می‌تواند با تغییرات ناگهانی بر نرخ تمام شده مسکن در سال آینده تاثیر گذار باشد.

یکی از مشاوران املاک در غرب تهران بیان می کند که قیمت اجاره بها نه تنها بالا نرفته است بلکه بدلیل پایین آمدن تعداد معاملات، بسیاری از صاحبان املاک حاضر شده اند ملک خود را به نرخ پایین تری اجاره دهند . این امر در مورد پایین آمدن قیمت واحدهای مسکونی نیز صادق است .

مشاور املاک دیگری در شرق تهران بیان کرد که افزایش نرخ اجاره بها تنها در رابطه با ۱۰ درصد از ملک های ارزنده است و در مقایسه با سالهای گذشته ما افزایش خاصی در رابطه با نرخ اجاره بها نداشته ایم .
چندی پیش یکی از کارشناسان مسکن اعلام کرده بود که همواره بین نرخ اجاره بها با قیمت مسکن نسبت خاصی وجود دارد یعنی مثلا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از قیمت یک واحد مسکونی ، قیمت رهن آن است که عموما در بازار با ضریب ۳ اجاره آن را محاسبه می کنند و این در حالیست که آمارهای ارائه شده حاکی از رابطه عکس بین نرخ اجاره بها و قیمت مسکن است پس نمی توان انتظار داشت این آمار دقیق هستند.

دیدگاهتان را بنویسید