متاسفانه همه به دنبال کسب درآمد از بافت های فرسوده هستند

مهندس مسعود نورانی گفت: مسئله بافت فرسوده را باید دور از سوداگری زمین و مسکن در شهرها و روستاها ببینیم. متاسفانه همه به دنبال این هستند که از بافت های فرسوده درآمد کسب کنند زیرا قیمت زمین به طور غیر منطقی افزایش پیدا کرد.

برنامه “مناظره” با موضوع بافت های فرسوده؛ چالش ها و راهکارها و با حضور مهندس مسعود نورانی عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران و دکتر سعید اسلامی بیدگلی عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری روانه آنتن شد.

مهندس مسعود نورانی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی مسائل مربوط به بافت های فرسوده، تصریح داشت: معتقدم باید گفت بافت فرسوده شهری و روستایی زیرا روستاهای کشور نیز از عدم رعایت مقررات شهرسازی رنج می برند از جمله مسئله روز مانند جهرم که با سیلی که آمد دیدیم اتفاقات ناگواری افتاد.

وی اضافه کرد: برای تعیین راهکارهای مناسب برای برون رفت از این بن بست به لحاظ عدم توفیق و کارایی مسئولان در ارتباط با نوسازی بافت های فرسوده، باید قوانین مربوط به این بخش را اجرا کنیم. طبق برنامه باید سالانه ده درصد بافت های فرسوده را نوسازی می کردیم که فکر می کنم ظرف پنج ساله گذشته، به هفت درصد هم نرسیده است یعنی از برنامه به شدت عقب هستیم.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران مهمترین چالش در ارتباط با بافت فرسوده را دولتی بودن تولیت نوسازی بافت های فرسوده دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی لایحه به مجلس داده است و شهرداری مجری آن قانون شده است. باید از تجارب دنیا استفاده کنیم؛ به عنوان نمونه باید بافت فرسوده شهری را تبدیل به یک نقطه و پتانسیلی کنیم که جاذبه شهری ایجاد کند یعنی در یک منطقه شهر، مجموعه فرهنگی ایجاد کنیم تا این مجموعه بر اساس تعاملاتی که دارد، سوابق قبلی تبدیل به نکات مثبت شود.

وی تاکید کرد: مسئله بافت فرسوده را باید دور از سوداگری زمین و مسکن در شهرها و روستاها ببینیم. متاسفانه همه به دنبال این هستند که از بافت های فرسوده درآمد کسب کنند زیرا قیمت زمین به طور غیر منطقی افزایش پیدا کرد.

در ادامه دکتر سعید اسلامی بیان داشت: به مجموعه بافت هایی که شامل بافت های میانی، سکونت های غیر رسمی، روستاهایی که در حال پیوستن به شهرها هستند و همچنین بافت های تاریخی، محدوده ها و محلات هدف برنامه بازآفرینی شهری می گوییم که در گذشته به آنها بافت های ناکارآمد شهری گفته است.

وی با بیان اینکه شیوه های شناسایی بافت های فرسوده در حال بازنگری است، عنوان داشت: معیارهای گذشته برای شناسایی بافت های فرسوده کافی نبودند ولی بر اساس همان معیارها، نزدیک به یک سوم جمعیت “شهر نشین” در این بافت ها زندگی می کنند. البته این بدان معنا نیست که یک سوم جمعیت شهرنشین کشورمان، بد مسکن هستند زیرا این بافت ها، شامل محدوده هایی می شود که ممکن است داخل آن محدوده ها خانه های خوب نیز وجود داشته باشد ولی آن محله همچنان در آن محدوده به عنوان بافت ناکارآمد شناخته می شود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری مسئله اصلی که باعث فرسوده شدن بافت های بعضی از مناطق شده است را اقتصادی دانست و اظهار داشت: علاوه بر اقتصاد، سیاست های پیشین توسعه شهری نیز بر این مسئله تاثیرگذار است و بنابراین اگر تمام سیاست های دولت نیز در جهت برنامه های بازآفرین شهر با دقت برنامه ریزی و اجرا شود ولی اقتصاد کشور دچار رکود باشد، حتما جمعیت ساکن در این بافت ها، افزایش خواهد یافت و بسیاری از برنامه ها نیز با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

قابل ذکر است، برنامه “مناظره” از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو  مراجعه کنند.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*